În România acelaşi produs cumpărat de instituţia A poate să coste şi de 5-6 ori mai mult decât plăteşte instituţia B. Centralizarea achiziţiilor publice ar aduce economii de aproape 2 miliarde de euro pe an, însă asta ar însemna că autorităţile de prin teritoriu n-ar mai avea nimic de ciupit. Anul trecut Curtea de Conturi a descoperit prejudicii de 40 de milioane de euro în zona achiziţiilor publice. Şi asta e doar ce a ieşit la suprafaţă.
Anul trecut autorităţile publice au făcut achiziţii de 18 miliarde de euro şi ar fi putut salva 10% din sumă dacă cumpărăturile s-ar fi făcut la comun. Potrivit Institutului de Politici Publice, 1,8 miliarde e economia care se poate face anual, şi totodată ... dimensiunea risipei din prezent.
Adrian Moraru, director IPP: „Preţul de contractare la produse absolut identice variază şi cu 20, 30, 40% pentru absolut acelaşi produs achiziţionat, în acelaşi interval de timp, uneori chiar de la aceiaşi furnizori”.
Curtea de Conturi a descoperit că în anii trecuţi spitalele au cumpărat acelaşi tip de tratament la diferenţe uriaşe de preţ. De pildă, pentru fiecare set de consumabile pentru pompa de insulină a unui diabetic Direcţia de Sănătate Timiş a plătit de şase ori mai mult decât Spitalul de Urgenţă Cluj Napoca. În timpul guvernului Cioloş însă s-a creat Centrul pentru Achiziţii Publice Centralizate în Sănătate care a contractat spre exemplu 1,4 milioane de doze de vaccin hexavalent, cu o economie de 30%.
În restul sectoarelor însă, achiziţiile încă se fac separat. Un studiu IPP arată că unele instituţii au plătit şi cu 30% mai mult decât altele pentru tonerele de imprimantă. Diferenţe mari s-au găsit la orice - de la topuri de hârtie, la maşini. Ba chiar unele unităţi contractante au obţinut preţuri mai mari când au cumpărat angro decât dacă ar fi achiziţionat produsele la bucată. Centralizarea achiziţiilor ar reduce şi preţul şi corupţia şi birocraţia. Însă la noi autorităţile sunt reticente, deşi modelul este deja implementat în vestul Europei.
Adrian Moraru, director IPP: „El este folosit în Olanda, în Marea Britanie dar şi în alte state. Nu neapărat face minuni peste noapte, dar obţine scăderea costurilor de contractare. E o oarecare rezistenţă din zona politică. Probabil că unii dintre ei ar pierde nişte pârghii de control asupra bugetelor locale”.
Anul trecut Curtea de Conturi a făcut controale la 2.700 de entităţ publice unde a găsit 23.500 de abateri. Aproape 10% dintre ele au fost în zona achiziţiilor publice şi cele mai multe probleme s-au găsit la nivelul autorităţilor teritoriale, din oraşe şi comune. În total, prejudiciul de pe urma achiziţiilor publice neconforme făcute anul trecut e calculat de Curtea de Conturi la 40 de milioane de euro.