Petru Pintecan, un fermier din localitatea Dâmbu, judeţul Mureş, a vândut lapte fabricii Napolact timp de 10 ani, cu un 1,15 lei litrul. Acum îl vinde cu 85 de bani la o altă fabrică din judeţul Bistriţa. A investit aproape 40.000 de euro în utilaje şi 10 vaci.
Nu este singurul fermier în această situaţie.
„Am mai făcut ce-am putut, l-am dat la copii, am făcut caş, l-am dat la porci, asta a fost pierderea la noi, o grămadă de lapte am aruncat. Noi n-avem altă sursă, eu şi băiatul nicio sursă n-avem, n-avem pensie n-avem nimic, muncim până ne sar ochii”, povesteşte Tina Radu, fermier.
Asociaţiile profesionale ale fermierilor sunt îngrijorate.
„Pentru noi e o catastrofă, noi asociaţiile dacă nu ne organizăm acum, şi nu găsim soluţii la nivel de ţară prin federaţii, vor dispărea multe ferme”, afirmă Iacob Boca, preşedintele Federaţiei Crescătorilor de Taurine din Mureş.
Reprezentanţii companiei care şi-a creat brandul spunând că livrează consumatorilor lapte din inima Ardealului susţin că au renunţat să colecteze lapte de la 50 de centre din ţară pur şi simplu pentru că producţia este mai mare decât în anii trecuţi.
„În România, datorită climei şi a modului de organizare a fermelor, acestea produc prea mult lapte crud în sezoanele calde şi prea puţin în cele reci, creând un dezechilibru ce trebuie rezolvat de către companie. Noi putem absorbi o parte din cantitatea mai mare ce se furnizează pe perioada verii, dar acum, creşterea este de 30% în producţia de lapte crud”, explică situaţia Cornel Cărămizaru, directorul de vânzări al FrieslandCampina.
Firma susţine că pentru toate produsele Napolact, compania foloseşte lapte colectat exclusiv de la fermierii din Ardeal şi că lucrează cu o mie de ferme partenere din această zonă.