Efectul scumpirii accelerate a carburanţilor: un transportator câştigă 500 de lei dacă face plinul unui singur tir în Bulgaria.
Patronii români de firme de transport sau chiar şi proprietarii de maşini obişnuite au acum foarte multe motive să ocoloească benzinăriile din România şi să alimenteze în staţiile din Bulgaria, mai ales dacă oricum au drum acolo şi trebuie să plătească oricum taxele vecinilor de la sud pentru utilizarea infrastructurii rutiere, potrivit unei analize a e-nergia.ro.
După majorarea accizelor la carburanţi, din România şi deprecierea leului, diferenţa de preţ la carburanţi, între noi şi bulgari, este din ce în ce mai mare. Potrivit datelor Oil Bulletin, serviciul de monitorizare al preţurilor la carburanţi al Comisiei Europene, la data de 27 noiembrie, preţul mediu în România era de 1,135 euro pentru un litru de benzină, şi de 1,157 euro pentru un litru de motorină. Preţurile sunt încă mult sub media europeană, dar sensibil mai mari decât în Bulgaria. În aceeaşi dată, preţul mediu de la pompele vecinilor noştri era de 1,033 euro la benzină şi 1,025 euro la motorină.
Aşadar, diferenţa de preţ ajunge până la 13 eurocenţi pe litru, în cazul motorinei. Adică circa 60 de bani pe litru, la cursul actual leu-euro. Aşadar, la un plin normal, de 50 de litri, un şofer de autoturism ar câştiga 30 de lei, însă, dacă facem socoteala pentru un camion cu un rezervor de 900 de litri, economia, dacă alimentează în Bulgaria, este de 540 de lei.
Asta se întâmplă pentru că, la noi, preţurile au crescut mult mai mult decât în Bulgaria, alimentate de creşterea taxelor şi de devalorizarea leului (bulgarii au curs fix pentru leva). Am făcut o comparaţie cu preţurile de la data de 11 septembrie, unltimele date Oil Bulletin dinainte de prima majorare a accizei din România.
Atunci, la noi benzina costa 1,019 euro litrul şi motorina 1,017 euro litrul, iar în Bulgaria pteţurile erau de 1,017 euro şi, respectiv 0,995 euro. Diferenţa era astfel insesizabilă la benzină şi de de sub doi cenţi la motorină. După cum se observă însă acum, cel puţin în cazul motorinei (cel mai cumpărat carburant în România), această diferenţă a crescut de şapte ori.