Mai multe companii care furnizează gaz au fost sancționate joi de Autoritatatea de Reglementare în Energie (ANRE) pentru că nu le-au spus clienților - cărora le-au promis prețuri fixe - că acestea pot fi modificate. 800.000 de lei a fost cea mai mare amendă și a fost primită de trei companii: ENGIE, E.ON și Restart Energy. Pentru aceeași problemă și cei de la Premier Energy au fost sancționați cu 200.000 de lei. Primele două companii au anunțat că vor contesta amenda, argumentând că nu au greșit cu nimic, pentru că prețurile de achiziție a gazului au explodat în ultima vreme la nivel internațional.
În plus, ANRE a cerut celor patru furnizori să respecte ofertele care au stat la baza încheierii de contracte și să le livreze clienților, pe toata perioada de valabilitate a ofertelor, gaz la preț fix.
Firmele din grupul Enel au fost și ele sancționate pentru că au pus pe piață oferte în care nu era trecut clar, printre altele, cât timp erau valabile.
Cea mai mică amendă au primit-o cei de la Nova Power&Gas. Furnizorul a fost sancționat pentru că nu spunea clar care este perioada din ofertă în care clienții primesc gaz la preț fix și când prețul devine unul variabil.
Cu cât a amendat ANRE furnizorii de gaze
- Engie: 800.000 lei
- EON: 800.000 lei
- Restart Energy One: 800.000 lei
- Premier Energy: 200.000 lei
Motivul: În ofertele lansate public cu un preț fix, valabil 6-12 luni, nu au menționat, că furnizorul își rezervă dreptul de a modifica pe parcursul acestei perioade preţul ofertat.
- Enel Energie: 30.000 lei
- Enel Energie Muntenia: 30.000 lei
Motivul: În oferte nu se menționa data de întocmire și nici perioada de valabilitate.
- Nova Power&Gas: 30.000 lei
Motivul: Încheierea de contracte de furnizare a gazelor naturale în care nu se menționa perioada cu preț fix garantat din oferta tip acceptată de clienți.
Valoarea totală a amenzilor date de ANRE furnizorilor de gaz se ridică la circa 2,7 milioane de lei.
Comunicatul ENGIE România: Respingem orice acuzație de practici comerciale incorecte
„ENGIE Romania, companie prezentă pe piața energiei de 16 ani, își asigură clienții că a respectat întotdeauna legislația și reglementările în vigoare și a avut un comportament responsabil și transparent în relația comercială cu aceștia, fapt pentru care respinge orice acuzație de practici comerciale incorecte.
De asemenea, ENGIE Romania atrage, încă o dată, atenția factorilor de decizie cu responsabilități în sectorul energetic că piața traversează o criză fără precedent, atât la nivel european, cât și local. În situația în care măsurile care se vor adopta în vederea atenuării efectelor asupra consumatorilor finali nu vor fi implementate pe principii echitabile și corecte din punct de vedere economic, acestea vor avea repercusiuni majore și iminente asupra companiilor de furnizare și, implicit, asupra clienților pe care acestea îi deservesc, nu numai din perspectiva prețurilor, ci și a siguranței de aprovizionare în prag de iarnă.
În acest context extrem de dificil, este imperios necesar ca toate părțile implicate – autorități, companii – să identifice împreună soluții viabile, echitabile și responsabile pentru a depăși criza și a evita colapsul companiilor de furnizare având ca efect imposibilitatea de a asigura alimentarea cu gaze naturale a clienților, așa cum începe să se întâmple în alte țări”.
Comunicatul E.ON Energie România: Este o situație independentă de voința noastră
„Prioritatea noastră este achiziționarea la timp a cantităților necesare de gaze naturale și electricitate pentru clienții noștri, pentru a asigura continuitatea și securitatea aprovizionării, indiferent de condițiile meteorologice nefavorabile sau de alte situații majore care pot apărea.
În calitate de furnizor, E.ON Energie România depune eforturi pentru a atenua pe cât posibil impactul creșterilor de preț asupra consumatorilor.
Pentru că nu este viabil economic și nici legal să vândă sub costuri, compania a fost nevoită să informeze clienții despre creșterile prețurilor de achiziție în prețul de furnizare care determină necesitatea de a modifica prețurile finale.
Este foarte important să sublinem faptul că peste 95% din factură o reprezintă costurile de achiziție a gazelor naturale, de înmagazinare, precum și cele reglementate de transport și distribuție, inclusiv TVA.
Furnizorilor le revine cea mai mică parte din totalul facturii, 5%, aceasta reflectând costul serviciilor de furnizare (Call-Center, centre de relații clienți, salarii, utilități, impozite și taxe etc.).
Suntem extrem de preocupați în legătură cu această situație, independentă de voința furnizorilor, și subliniem necesitatea aplicării cu celeritate a schemei sprijin din partea statului pentru clienții care au cu adevărat nevoie de acest sprijin financiar.
E.ON Energie România consideră că a acționat corect, transparent și loial față de consumatorii săi. De aceea, compania va face toate demersurile legale necesare pentru a demonstra faptul că notificările trimise clienților s-au făcut în deplină conformitate cu cadrul legal și contractual aplicabil în relațiile cu clienții noștri, raportat la evoluția pieței și costul de achiziție al gazului majorat exponențial în ultima perioadă”.
Editor : Luana Pavaluca