Foto: Așa arată un drum național din România, anume DN 7D. Sursa foto: saptamana.net
Cu doar 150 de milioane de euro, sumă de zece ori mai mică decât cea necesară realizării autostrăzii Pitești-Sibiu, Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR) ar putea oferi o soluție convenabilă șoferilor care în prezent pierd ore bune fiind blocați în trafic în zona Dealul Negru sau pe Valea Oltului, pe DN 7, afirmă specialiști ai CNADNR.
Alin Goga, jurist în cadrul companiei și fost director adjunct de investiții al Regionalei Craiova a CNADNR, se luptă de luni bune să convingă șefii CNADNR de justețea acestui proiect. Ar fi vorba de repararea a aproximativ 60 de kilometri de drum județean și național între localitățile Curtea De Argeș, județul Argeș, și Câineni, județul Vâlcea, la ieșirea de pe Valea Oltului spre Sibiu.
Goga enumeră mai multe avantaje ale proiectului: ”În primul rând ar fi o soluție la cererea uzinei Dacia Renault care și-ar putea livra marfa mult mai repede. Șoferii ar evita zona Dealul Negru și o bună parte din Valea Oltului și, nu în ultimul rând, ar fi asigurată o rută de transport pentru materialele ce vor fi folosite la realizarea autostrăzii”, explică el.
Ruta menționată de Alin Goga este formată din drumul județean DJ 703H aflat pe teritoriul județului Argeș care se continuă cu DN 7D pe raza județului Vâlcea, până la intersecția cu DN7 în zona localității Câineni, la 20 de kilometri de Sibiu.
Repararea drumului ar costa 150 de milioane de euro. Din acești bani platforma drumului poate fi lărgită la zece metri iar întreaga șosea va putea fi asfaltată. Spre deosebire de actuala rută care pornește de la Pitești către Râmnicu Vâlcea și apoi urcă spre nord pe Valea Oltului, ruta DJ 703H-DN 7D traversează direct zona de deal și munte între Curtea de Argeș și Câineni scurtând distanța cu câteva zeci de kilometri.
Banii necesari pot veni fie din împrumuturi ale Băncii Europene de Investiții fie prin renunțarea la proiecte scumpe, inutile, cuprinse în planurile companiei. Alin Goga dă exemplu proiectul unui nou drum expres Ploiești-Buzău-Focșani-Bacău care ar urma să coste două miliarde de euro în condițiile în care cu o sumă egală cu un sfert din aceasta se poate lărgi la două benzi actualul DN 2.
DN 7D, Câineni - Perșani (la granița cu județul Argeș) a fost preluat în administrare de către CNADNR încă din 2003 însă de la început s-a aflat într-o stare foarte rea. Din cei 31 de kilometri, doar șase sunt asfaltați. În 2008 a fost încadrat în categoria drumurilor naţionale şi tronsonul de 29,8 km din DJ 703H, aflat în traversarea judeţului Argeş. La data întocmirii procesului-verbal de constatare şi identificare s-a remarcat că pe un tronson de aproximativ patru km drumul avea o lăţime variabilă cuprinsă între 2-4 metri. De aceea nu s-a mai procedat la întocmirea protocolului de predare-preluare pentru acest sector de drum, nefiind astfel finalizată procedura de preluare în adminstrare şi includerea în contractul de concesiune încheiat între CNADNR şi Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii.
Supărați din cauza faptului că și-au distrus mașinile pe DN 7D mai mulți șoferi au amenințat în ultima perioadă CNADNR că o vor da în judecată pentru recuperarea pagubelor reprezentate de distrugerea vehiculelor.
Modernizarea celor două drumuri poate fi o alternativă de moment la autostrada Sibiu Pitești, în condițiile în care realizarea acesteia este de durată. Traseul autostrăzii nu este finalizat, nu există definitivat studiul de fezabilitate, iar un termen optimist pentru deschiderea traficului este de abia 2021.