Pentru construirea celui mai dificil tronson de autostradă din România, cel dintre Comarnic şi Braşov, se mai luptă doar italienii de la Impregilio cu asocierea formată din francezii de la Vinci şi greci de la Aktor şi austriecii de la Strabag.
„Asta înseamnă că în maximum zece zile avem câştigătorul şi putem să semnăm contractul”, a spus Victor Ponta, premierul României.
Pentru construirea celor 58 de kilometri de şosea dintre Comarnic şi Braşov statul nu va da nici un ban. Finanţarea va fi asigurată de constructor, care va avea la dispozitie 25 de ani pentru a-și recupera investiţia prin taxa de autostradă de aproape trei euro pe suta de kilometri.
Cine va construi prima şosea care trece Carpaţii se va afla până la finalul anului, promit şefii de la Drumuri. Iar lucrările vor începe în primăvara lui 2014.
„Va fi în trafic în 2016, nu ştiu dacă în totalitate. Urmează să vedem ce e în stâncă. Vor fi trei tuneluri. Fiecare tunel are o lungime între trei şi patru kilometri”, a spus Narcis Neaga, director general CNADNR.
Investiţia necesară ar putea sări de cele 1,2 - 1,3 miliarde de euro, estimate de autorităţi.
„Am auzit că au apărut şi niște tunele care costă foarte mult. Atenţie, România nu are un tunel pe autostradă. Este în lucru unul foarte scurt pe Orăştie-Sibiu”, a explicat Alexandru Nazare, fostul ministru al Transporturilor.
Este pentru a treia oară când statul încearcă să construiască această şosea de mare viteză. Ultima tentativă a avut loc în 2010, când câştigătorul licitaţiei, asocierea Vinci - Aktor, a renunţat la contract deoarece nu a putut face rost de bani. Aşa că nu e de mirare că atât FMI-ul, cât şi Bruxelles-ul se îndoiesc de reuşită.
„Aici este o mare retincenţă din partea FMI şi a Comisiei Europene. Există concesiuni de succes, dar şi cazuri când a fost trecut totul pe buget. Din acest motiv pe noi ne-au pus să previzionăm, să avem un buffer de 600 de milioane de lei în bugetul pe anul viitor”, a detaliat Victor Ponta, în 3 decembrie.
Din aceşti bani, 130 de milioane de lei vor fi doar pentru exproprieri.