Românii sunt mai atenţi la modul în care îşi cheltuiesc banii. Nu au renunţat la distracție, dar bugetul rezervat pentru acest capitol este mai mic faţă de cel de anul trecut. S-a resimţit de altfel şi în încasările patronilor din Centrul Vechi al Capitalei, care se pare că au fost ocoliţi de criză până acum.
„Un client consumă mai puține băuturi decât în anii trecuți. Își aleg băuturile care sunt mai ieftine”, afirmă Andreea Bot, managerul unei cafenele.
„Mai văd niște prețuri, mă gândesc dacă îmi permit, dacă nu, mă rezum la o bere”, spune unul dintre clienți.
Nici orele petrecute la terasele din Centrul Istoric nu mai sunt aşa de lungi.
„Acum vin de la 8-9 seara și stau câteva ore, două-trei ore, nu mai pierd toată noaptea”, susține Cristian Rusu, barman.
Cele 200 de baruri şi restaurante din Centrul Vechi ajung, în total, la vânzări de 200 de milioane de euro pe an. Chiar dacă muşterii cheltuiesc mai puţin, afacerile barurilor s-au rotunjit uşor pentru că, în ultimul an, au avut loc câteva majorări de preţuri.
„Anul acesta e o creștere de până în 10% raportându-ne la anul trecut, când afacerile au fost, cred, printre cele mai bune, atunci având o creștere de 20%”, declară Octav Dura, președintele Asociației Comercianților din Centrul Vechi.
Situaţia ilustrată în Centrul Vechi, de reducere treptată a consumului, scoate în evidenţă un fenomen întâlnit la nivel naţional.
„Creșterea economică de 2% de care auzim în permanenţă nu are nicio legătură cu realitatea. Populația continuă să o ducă tot mai rău, șomajul crește, puterea de cumpărare scade”, spune George Vulcănescu, analist economic.
Din datele Institutului Naţional de Statistică reiese că nivelul consumului s-a redus cu 1,1% în primul semestru al anului, comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut.