„Marea Neagră înseamnă gaz european pentru Europa. (...) Ţinta noastră este să facem din România un exportator de gaze”, a afirmat Roiss, într-o conferinţă de presă susţinută la Viena.
Deşi a ratat proiectul Nabucco, România mai are o şansă: să devină ţară de tranzit pentru conducta prin care azerii sau austriecii de la Petrom să transporte gazul şi petrolul spre vestul Europei. În acest moment, cu rafinării închise şi preţuri la pompă ca în Occident, România nu se poate bucura de resursele pe care le are.
Anul viitor se încheie perioada pentru care statul român a concesionat companiei Petrom exploatarea de petrol şi gaze. România va trebui însă să renegocieze nivelul redevenţelor percepute austriecilor.
„Aşa cum ştim toţi, România este o zonă foarte puternică din punct de vedere energetic, cu o tradiţie foarte lungă. Discutam ieri că prima rafinărie din lume a fost în România.”, a spus Gerhard Roiss, directorul general executiv al OMV.
Din păcate, am rămas doar cu istoria şi cu preţurile mari, pentru că deşi avem resurse de ţiţei, depindem de alte ţări.
Un litru de motorina în centrul Vienei costă cu aproape un leu mai mult decât la pompă în România, în aceeași rețea de benzinării. Dacă ar fi să calculăm însă de la 1 ianuarie, atunci când taxele și accizele vor crește în țara noastră, atunci prețurile vor fi similare, deși un austriac are venituri de câteva ori mai mari decât un român
Pentru România, reţeta câştigătoare ar fi să devină ţară de tranzit pentru resursele energetice. Adică am exporta din ceea ce producem şi am taxa resursele transportate de alte ţări prin ţara noastră. Chiar dacă azerii au respins proiectul gazoductului Nabucco, există alte variante.
Până să poată exporta gazele spre vest, România a început construcţia primului gazoduct destinat vânzării de resurse naturale spre est. Este vorba despre conducta Iaşi-Ungheni dintre ţara noastră şi Moldova.