În statistici, China apare ca singura economie care va avea creștere reală în acest an, dar estimarea este doar o fațadă. Consumul populației suferă cumplit, ceea ce arată o situație complicată.
Noua direcție a Chinei este de a dezvolta cererea internă pentru a reduce dependența de piețele externe, însă locomotiva nu se mișcă.
În august, până și cel mai dinamic sector de retail, cel online a intrat în suferință. Comerțul online a crescut puternic în China, de la mai puțin de 20% anul trecut, până peste 25%.
În primele opt luni, comerțul cu amănuntul în China a scăzut cu 8,6%, la 3.500 de miliarde de dolari, conform datelor oficiale, care, de obicei sunt și cosmetizate. E o involuție mai violentă decât în multe economii dezvoltate care au cunoscut un impact mult mai puternic al pandemiei.
Abia în august comerțul a intrat în teritoriu pozitiv, cu o creștere de doar 0,5%. Dar și aceasta a fost obținută doar de pe urma vânzărilor auto unde există un sistem generos de subvenții.
Comerțul suferă puternic de pe urma problemelor din piața muncii, acolo unde impactul apare ca urmare a scăderii cererii de pe piața globală.
Economist Intelligence Unit estimează că în acest an piața muncii din China va avea cea mai precară evoluție din anii 60 încoace, practic din perioada revoluției culturale a lui Mao.
Creșterea anunțată pentru China în acest an al pandemiei, de 1,8%, este însă obținută ca urmare a stimulilor și a comenzilor de stat. Practic e creștere asistată.