Războiul din Ucraina afectează industria metalelor. Producătorii de mașini se confruntă cu o creștere record a prețurilor

Data publicării:
Deși metalele nu sunt încă parte din sancțiunile occidentale aplicate Kremlinului, unii expeditori și furnizori de piese auto au renunțat deja de mărfurile rusești. Foto: Profimedia Images
Deși metalele nu sunt încă parte din sancțiunile occidentale aplicate Kremlinului, unii expeditori și furnizori de piese auto au renunțat deja de mărfurile rusești. Foto: Profimedia Images

Invazia Ucrainei de către Rusia crește prețul metalelor folosite pentru fabricarea mașinilor, de la aluminiu în caroserie la paladiu în convertizoarele catalitice până la nichelul de înaltă calitate din bateriile vehiculelor electrice, iar șoferii sunt cei care probabil vor plăti la final factura acestor majorări, scrie Reuters.

Deși metalele nu sunt încă parte din sancțiunile occidentale aplicate Kremlinului, unii expeditori și furnizori de piese auto se îndepărtează deja de mărfurile rusești, punând și mai multă presiune asupra producătorilor de automobile care se confruntă deja cu deficitul de cipuri și prețurile mai mari la energie.

„În primul rând, ceea ce se întâmplă este că avem o escaladare a costurilor care vine de la materiile prime și energie, care va pune mai multă presiune asupra modelului de afaceri”, le-a spus Carlos Tavares, directorul executiv al Stellantis - al patrulea cel mai mare producător de automobile din lume, jurnaliștilor de la Reuters.

Aluminiul și paladiul au atins luni maxime record, în timp ce nichelul, care este, de asemenea, folosit pentru fabricarea oțelului inoxidabil, a depășit marți nivelul de 100.000 de dolari pe tonă. 

Andreas Weller, directorul executiv al Aludyne, o companie care produce piese din aluminiu și magneziu pentru producătorii de automobile, a declarat că a observat o creștere cu 60% a costului aluminiului în ultimele patru luni, pe lângă facturile mai mari la energie electrică.

Cu vânzări anuale de 1,2 miliarde de dolari și o creștere a costurilor în „sute de milioane de dolari”, Weller, a cărei companie are sediul în Southfield, Michigan, a declarat că a fost nevoit să ceară clienților să plătească mai mult decât prețurile deja convenite. 

„Unii sunt mai înțelegători și mai cooperanți decât alții, dar nu putem supraviețui fără asta”, a declarat Weller, care are câțiva angajați și o fabrică de prelucrare în Europa, pentru Reuters.

Directorul executiv al Stellantis, Tavares, a spus că încetarea penuriei de cipuri ar putea ajuta producătorii de automobile să compenseze prețurile mai ridicate ale metalelor și ale energiei, dar nu se așteaptă la vreo rezolvare a problemelor ce ține de criza semiconductoarelor în acest an.

„Renunțăm”

Consumatorii plătesc deja pentru deficitul de cipuri, deoarece aceasta a împins stocurile de mașini în jos și prețurile în sus, chiar înainte ca prețurile mai mari ale metalelor să explodeze.

Potrivit companiilor de consultanță LMC și J.D. Power, prețul mediu de achiziționare pentru un vehicul nou în SUA a fost de 44.460 de dolari în februarie, în creștere cu 18,5% față de aceeași lună din 2021.

Producătorii de mașini germani precum Volkswagen și BMW au fost deja afectați de invazia Ucrainei de către Rusia, deoarece aceasta a forțat producătorii de cablaje din vestul țării să oprească producția. Ucraina este un furnizor cheie al acestor materiale pentru componența unui autovehicul. 

Când vine vorba de metale, companiile din Rusia sunt furnizori majori pentru Germania. În 2020, au reprezentat 44% din importurile de nichel ale Germaniei, 41% din importurile de titan, o treime din importurile de fier și 18% din cele de paladiu.

Cu o producție de 108 milioane de tone anul trecut, Rusia este al cincilea producător mondial de minereu de fier, potrivit Credit Suisse, furnizând producătorilor europeni de oțel care se confruntă acum cu prețuri mai mari și cu posibile dificultăți în procurarea metalului.

Companiile Voestalpine din Austria și SSAB din Suedia sunt ambele expuse acestui risc, potrivit băncii americane de investiții JPMorgan.

Voestalpine a spus că are suficiente stocuri pentru lunile următoare, dar se așteaptă că va trebui să se aprovizioneze cu materii prime de la alți furnizori ulterior. 

Confruntat cu alegerea de a cumpăra mărfuri rusești și de a finanța indirect invazia Rusiei, pe care Moscova o numește o operațiune militară specială, furnizorul german de oțel și aluminiu Voss Edelstahlhandel a decis să renunțe la parteneriatul cu rușii.

„Chiar dacă aluminiul nu este pe lista de sancțiuni, este folosit de Rusia pentru a introduce bani în țară și, prin urmare, renunțăm”, a declarat directorul executiv al companiei, Thorsten Studemund.

Rusia este un mare producător de aluminiu, metalul care consumă cel mai mult energie, reprezentând 6% din producția globală.

Opțiunile limitate

Caspar Rawles, director de cercetare la compania de consultanță de specialitate Benchmark Mineral Intelligence, a declarat că, deși Rusia reprezintă 5% din producția globală de nichel, furnizează aproximativ 20% din nichelul de calitate superioară din lume.

Metalul este folosit în fabricarea bateriilor pentru vehicule electrice, reprezentând o nouă provocare pentru producătorii de automobile care investesc deja miliarde pentru a face tranziția de la motoarele cu ardere internă la cele care nu produc emisii. 

O parte din nichelul de înaltă calitate din Rusia va ajunge probabil în China, țară care este puțin probabil să impună sancțiuni Moscovei. Acest lucru se întâmplă într-un moment în care producătorii de automobile se confruntă cu prețuri crescute pentru alte minerale necesare în producerea bateriilor pentru vehicule electrice, deoarece cererea depășește oferta.

Bateriile sunt una dintre cele mai scumpe componente ale vehiculelor electrice, iar producătorii de automobile au sperat că vor deveni mai ieftine, astfel încât să poată oferi spre vânzare mașini electrice mai accesibile.

BMW a spus că se concentrează cât mai mult posibil pe reciclarea nichelului din baterii, cu până la 50% resturi de nichel utilizate în bateria de înaltă tensiune a noului său model BMW iX.

Când vine vorba de paladiu, producătorii de mașini sunt și ei în dificultate. Industria auto îl folosește în convertoare catalitice pentru modelele pe benzină.

Prețurile paladiului au crescut de aproximativ șase ani, iar Rusia reprezintă aproximativ 40% din piața globală.

„Nu există altă opțiune în afară de paladiu și platină pentru convertoare catalitice și nu poți construi o mașină fără un catalizator”, a declarat Chris Blasi, directorul executiv al dealerului de metale prețioase Neptune Global.

El a spus că a cumpărat paladiu în decembrie la cota de 1.940 de dolari pe unitate. Luni, metalul acesta a ajuns la 3.440 de dolari pe unitate.

Citește și: Rusia a devenit țara vizată de cele mai multe sancțiuni internaționale. A depășit Siria și Iranul

Partenerii noștri