Pentru prima dată în istorie, costurile pentru a transporta o încărcătură de gaze naturale lichefiate din SUA spre Europa au coborât marţi sub pragul zero, o inversare dramatică de situaţie, care scoate în evidenţă aglomeraţia de nave din Oceanul Atlantic ce fac acest lucru, transmite Bloomberg.
Tarifele spot pentru transportul de GNL în Atlantic au coborât marţi până la minus 750 de dolari pentru o zi, de la 273.000 de dolari pentru o zi la începutul lunii decembrie, susţine firma Spark Commodities, care urmăreşte evoluţia tarifelor pentru transportul de GNL. Este pentru prima dată când aceste tarife au coborât în teritoriul negativ, ceea ce înseamnă că, teoretic, proprietarii navelor sunt cei care îi plătesc pe navlositori să le utilizeze navele.
Luna trecută, livrările de gaze lichefiate în Europa au atins un nivel record, pe măsură ce traderii au redirecţionat cargourile dinspre Asia spre continentul european în ideea de a profita de preţurile spot atractive. Această modificare dramatică a direcţiei comerţului cu gaze lichefiate înseamnă că acum sunt mult prea multe cargouri încărcate cu GNL în bazinul Atlantic.
„Dacă navele tale se îndreaptă spre Europa în loc de Asia, atunci călătoria se efectuează mult mai rapid, iar navele se întorc mai curând şi sunt gata de o nouă călătorie. Aceasta creează mai multă disponibilitate în sistem. Pur şi simplu nu sunt suficiente cereri pentru a utiliza la maxim aceste nave”, susţine Tim Mendelssohn, director la firma Spark Commodities.
Însă, creşterea livrărilor de GNL spre Europa a lăsat mai puţine nave disponibile în Asia, astfel că tarifele pentru transportul de gaze lichefiate în bazinul Pacificului au ajuns marţi la 16.250 de dolari pentru o zi, potrivit Spark Commodities.
Citește și UE a început discuții cu SUA și Norvegia pentru livrarea de gaze, de teama Rusiei