Un şef bun face performanţă atunci când angajaţii din subordine sunt mulţumiţi de el şi muncesc cot la cot pentru a aduce rezultate notabile în companie. Aceasta pare a fi reţeta succesului, dar doar teoretic. Lucrurile sunt încă şi mai complicate când raportarea se face strict la România unde mare parte dintre cei care sunt şefi nu se consideră neapărat parte a echipei pe care o conduc. De fapt, problema este de mentalitate, pentru că sunt puţine companii care plătesc cursuri unde şefii învaţă să facă diferenţa între un şef şi un lider.
63% dintre angajaţii români îi apreciază mai mult pe cei care le oferă feedback şi de la care au ce învăţa. Adică acei şefi care se implică în munca de echipă. Angajaţii îşi doresc lideri care să ştie să le întărească încrederea în forţele proprii, după cum se arată înre-un studiu realizat de compania de training Ascendis. Un sfert dintre angajaţi spun că un lider bun trebuie să ştie să explice sau să demonstreze o sarcină de serviciu. Toate acestea pot aduce şi rezultate pe măsură în companie, pentru că, atunci când un angajat se simte apreciat la locul de muncă, devine mai productiv. Tinerii sunt cei care apreciază cel mai mult aceste calităţi la şefii lor.
Pe locul al doilea în topul calităţilor pe care angajaţii le apreciază la şefii lor se află capacitatea de modelare a valorilor, iar jumătate dintre angajaţi cred că un şef ar trebui să aibă capacitatea de a întări încrederea angajaţilor pentru obţinerea succesului.
Interesant este că managementul pentru obţinerea de rezultate este pe locul al treilea în topul calităţilor pe care ar trebui să le aibă şefii. Asta deşi, în cele mai multe cazuri, cei care conduc companii sau departamente în cadrul companiilor din România vânează rezultate bune, fără să ţină prea mult cont de felul în care acestea sunt obţinute. Miza acestor rezultate sunt bonusurile pe care aceştia le pot primi la final de an ca procent din profit.
Interesant este că angajaţii nu mizează prea mult pe abilitatea de comunicare a şefilor. Asta deşi peste jumătate dintre liderii companiilor sunt prezenţi pe reţele de socializare. Este însă vorba despre liderii care fie sunt tineri, fie s-au pregătit în afara graniţelor. Altfel, potrivit unui studiu al celor de la Ernst & Young, România încă mai este o ţară care poartă amprenta tranziţiei şi, drept urmare, şefii sunt reticenţi la genul de transparenţă şi deschidere pe care îl implică digitalizarea.