Antreprenorii din România găsesc cu greu bani pentru a-şi porni afacerile. Este şi unul dintre motivele pentru care noile afaceri se nasc greu şi rezistă puţin. Pe parcurs intervin şi birocraţia şi taxele mari. Băncile nu finanţează proiecte aflate la început, iar sprijinul guvernamental este prea redus. Programele de susţinere a afacerilor tinere abia adună 70 de milioane de euro, resurse care trebuie împărţite miilor de doritori. O soluţie ar fi obţinerea de finanţare din afara ţării, dar nici ea nu este prea viabilă, pentru că antreprenorii trebuie să dea dovadă de ingeniozitate, să aducă un produs sau un serviciu care să fie folosit la scară mondială şi care să aducă beneficii reale.
Foarte mulţi dintre cei care au luat 10.000 de euro finanţare de la Guvern au folosit banii ca să îşi deschidă ateliere auto, magazine sau saloane de coafură - afaceri pe care le poţi deschide acasă sau la colţul blocului. Prea puţini s-au îndreptat spre producţie prin care să genereze valoare adăugată şi profituri mari.
Anul acesta, prin programele guvernamentale de susţinere a afacerilor aflate la început se acordă un ajutor total de 73 de milioane de euro. Sunt fonduri nerambursabile, destinate înfiinţării şi dezvoltării de firme mici şi mijlocii. Din această sumă, dacă este scăzută finanţarea acordată prin schema de minimis, se ajunge la un ajutor nerambursabil al statului de 17 milioane de euro, o sumă mult prea mică pentru a susţine 2300 de antreprenori. Numărul lor a scăzut cu 13% faţă de 2013, potrivit estimărilor consultanţilor de la Ernst&Young.
Cel mai accesat program guvernamental este cel destinat debutanţilor, prin care se pot înfiinţa aşa-numitele SRL-D-uri. Anul acesta, bugetul alocat este de 4,5 milioane de euro pentru un număr de beneficiari estimat la aproape 500 de persoane. Anul trecut, peste 10.800 de SRL-D au fost înfiinţate, cele mai multe fiind ateliere auto, firme de construcţii şi restaurante.
În lipsa finanţării de la bancă sau de la stat, cei care vor să-şi facă o afacere pot apela la platforme speciale prin care se strâng bani de la persoane din întreaga lume. Este vorba despre site-urile de crowdfunding, precum kickstarter.com, pe care sunt publicate ideile de afaceri cu scopul atragerii de finanţare de la zeci, sute sau mii de donatori din întreaga lume. Mecanismul este simplu: dacă ideea de afacere este plăcută şi considerată viabilă, atunci ea atrage finanţarea necesară. Astfel de platforme de donaţii colective au devenit tot mai populare în ultimii ani şi au ajuns ca în 2013 să adune la nivel global peste 5 miliarde de dolari, în creştere cu 90% faţă de 2012.
Pentru antreprenorii români, această soluţie poate fi accesibilă doar în condiţiile în care proiectul este făcut pentru un serviciu sau un bun ce poate fi folosit la nivel mondial. În România, donaţiile de acest tip ajung la un total de 100.000 de euro, o sumă prea mică pentru a susţine o afacere cu adevărat. O altă variantă ar fi atragerea de fonduri europene, dar birocraţia îi îndepărtează pe cei mai mulţi. Se ajunge aşadar în situaţia în care antreprenorii apelează la propriile economii sau la familie şi prieteni ca să obţină bani necesari demarării unei afaceri.
Business Club