Totodată, în comunicatul transmis presei se mai arată că dispariţia contractului cu Bechtel poate aduce statului pagube de peste un milion de euro. Specialiştii spun însă că nu se poate calcula un prejudiciu doar pentru că nu există contractul original. Există voci care spun că se încearcă, de fapt, introducerea DNA-ului într-o răfuială politică.
„De ce s-a invocat un prejudiciu care poate să depășească echivalentul a unui milion de euro? E foarte simplu. Pentru că (e) un astfel de prejudiciu, competența este a DNA şi atunci probabil că din punct de vedere politic, ei au considerat că e bine să sesizeze DNA și atunci au invocat un presupus prejudiciu”, explică avocatul Gabriel Biriş.
Plângerea depusă la DNA a fost comentată şi de opoziţie. Fostul ministru al Transporturilor, Anca Boagiu, îl acuză pe Dan Şova de rea-voinţă şi spune că nu vrea să facă public contractul, deşi i-a indicat exact unde să îl găsească.
„A trecut o lună şi ministrul Şova nu a 'găsit' contractul. Dacă tot nu nimereşte ministrul Şova camera, îi cer să desecretizeze copia legalizată a contractului original Bechtel. Ministrului Şova îi este frică să facă public atât contractul original, cât şi copia legalizată a contractului Bechtel”, spune Anca Boagiu.
Dispariţia contractului a fost semnalată de ministrul delegat Dan Şova în urmă cu trei săptămâni. Invitat la Digi24, el a declarat că rezilierea contractului, încheiată la sfârșitul lunii mai, s-a făcut pe o copie legalizată.
„E absolut umoristic. Nu am reuşit la Ministerul Transporturilor să se găsească varianta originală”, declara, la 31 iulie, ministrul Dan Șova, la „Imparțial”.
O autostradă cu costuri-record
Cei 52 de kilometri din Autostrada Transilvania au costat până acum statul român 1,3 miliarde de euro. Pe nota de plată se mai adaugă 37,5 milioane de euro, despăgubiri acordate pentru rezilierea contractului, şi încă 1,2 milioane de euro pentru paza lucrărilor rămase în paragină.
Bani se pierd şi pentru că lucrările se degradează în timp, pentru că sunt nefinalizate. De exemplu, unde nu e asfaltată, fundația autostrăzii a fost invadată de ierburi și tufişuri.
Nimeni nu a mai lucrat pe acest şantier de mai bine de trei ani, un timp suficient de lung pentru ca şi copacii să poată prinde rădăcini.
Odată reluate lucrările, tot acest strat de pământ şi balast va trebui îndepărtat pentru a se pune un altul nou. Evident, cu noi costuri.