Românii vor putea compara preţurile din magazine începând de astăzi. Consiliul Concurenţei a lanstat www.monitorulprețurilor.info, un site care va afişa preţurile produselor de bază din cele mai importante lanţuri de magazine. Reprezentanţii Consiliului Concurenţei speră că astfel magazinele vor oferi preţuri din ce în ce mai mici pentru a atrage cumpărători.
Proiectul, doar pentru București și Ilfov
Pe platforma „Monitorul Prețurilor” sunt afișate prețurile practicate de magazinele Mega Image, Lidl, Kaufland, Selgros, Carrefour, Penny şi Profi pentru minim cinci produse care fac parte din coşul zilnic al consumatorilor români. Atenție, însă! Proiectul este unul pilot și se desfășoară doar în București și Ilfov.
Pe site apar 128 de produse din 64 de categorii. Datele sunt raportate de 303 supermarketuri din Bucureşti şi Ilfov.
Nu toţi retailerii care participă la acest proiect vor afişa preţul pentru fiecare produs în parte, astfel că Mega Image şi Selgros vor afişa preţurile per coş de produse.
Cum funcționează site-ul
Pentru a utiliza platforma, consumatorii trebuie să intre pe www.monitorulpreturilor.info, după care trebuie să selecteze zona Bucureşti, iar apoi să aleagă unul dintre sectoare. Poate fi selectat şi judeţul Ilfov, iar apoi una dintre localităţile din judeţ: Bragadiru, Popeşti, Leordeni etc.
De asemenea, clientul poate selecta forma de comeţ: supermarket şi discounter, hipermarket, cash&carry.
Următorul pas constă în selectarea a minimum cinci produse de care consumatorul are nevoie şi apăsarea butonului „căutare”.
Pe site vor apărea apoi două clasamente ale magazinelor din zona selectată: coşul cel mai ieftin (care conţine produsele cu cele mai mici preţuri practicate de retailerii implicaţi şi magazinele în care se pot găsi acestea) şi coşul cel mai bine vândut (care conţine produse brand, nu marcă proprie a magazinelor şi unităţile în care se găsesc aceste produse).
La momentul transmiterii acestei știri, site-ul are probleme de funcționare, probabil din cauza numărului mare de accesări.
Supermarketurile, reticente
Lansarea proiectului a fost întârziată un an din cauza reticenţei supermarketurilor de a se implica în proiect. Reprezentanţii acestora s-au temut să nu fie prejudiciaţi dacă pe site apar informaţii eronate sau din cauza faptului că există diferenţe de preţ de la un magazin la altul şi de la un oraş la altul.
În prezent, marii retailerii controlează aproximativ 60 la sută din comerţul din România.
Consiliul Concurenței crede că acest proiect va determina magazinele să scadă prețurile la alimente pentru a atrage cumpărători.
„Nu vorbim de magazinele mici, de proximitate, ci de cele care fac parte din lanţuri mari de magazine. În loc să mergi din magazin în magazin să compari preţurile, este mai simplu s-o faci de acasă sau de la serviciu, online. În felul ăsta va creşte şi presiunea asupra magazinelor să aibă preţuri mai mici, noi aşa o vedem ca un mijloc de intensificare a concurenţei între ele, să vedem o scădere a preţurilor”, a declarat președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu, la DigiFm.