Sunt mai mult decât niște simple produse de consum, sunt niște legende. Vândute pe toată planeta, au adus adevărate averi proprietarilor lor și continuă și azi să aibă succes. Sunt simbolurile globalizării.
Mașini: Toyota Corolla
Produsă din 1966, Toyota Corolla s-a vândut de atunci în peste 43 de milioane de exemplare în întreaga lume. Automobilulul japonez este azi la a 11-a generație, iar succesul său nu se dezminte: 1,34 milioane de exemplare au fost vândute în 2015, în special în SUA și în China. Un exemplu perfect în ceea ce privește globalizarea consumului.
Jucării: Cubul Rubik
Inventat în 1974 de un profesor de arhitectură din Ungaria, sub numele de „Cubul magic”, cubul Rubik a cunoscut avântul comercial abia din 1980, dată de la care și-a luat noul nume. De atunci s-au vândut peste 400 de milioane de bucăți, iar fabricantul său estimează că un copil din șapte s-a jucat cu un cub Rubik. Miticul cub colorat are deja propriul său concurs. Actualul record este de 4,9 secunde!
Romane: saga Harry Potter
Un veritabil tur de magie! 450 de milioane de exemplare din saga Harry Potter s-au vândut în întreaga lume. Autoarea sa, britanica J.K. Rowling, nu se aștepta nici măcar ea la un asemenea succes atunci când primul volum, Harry Potter și Piatra Filozofală, a fost publicat în 1997. Iar vrăjitorul continuă să-și facă treaba: ultimul volum, Harry Potter and The Cursed Child, se vinde ca pâinea caldă în Franța, de pildă, chiar dacă n-a fost tradus încă. Numai Biblia și Coranul merg mai bine.
Biscuiți: Oreo
Oreo, micul biscuit rotund cu ciocolată umplut cu cremă, s-a născut în 1912 și este un best-seller mondial, cu peste 500 de miliarde de biscuiți vânduți în peste 100 de țări. Secretul longevității sale? O permanentă reînnoire, ediții limitate cu arome inedite și un marketing bun.
Parfum: N°5 Chanel
Este cel mai vândut parfum din lume de la crearea sa, în 1920. Sticluța de N°5 rezistă modei și timpului care trece. Cheia succesului său este linia sobră, numele ușor de reținut, care nu are nevoie de nicio traducere, niște vedete precum Marilyn Monroe sau Catherine Deneuve și campanii de publicitate care sunt adevărate superproducții. Spotul turnat în 1969 de Richard Avedon a fost la vremea respectivă cel mai scump produs vreodată.
Telefoane: iPhone
Un miliard de exemplare vândute – este incredibilul prag de care a trecut, la 27 iulie 2016, telefonul celor de la Apple, lansat în urmă cu nouă ani. În 2007 se vindeau 3,7 milioane de aparate, pentru ca vânzările să ajungă în 2015 la 231,5 milioane și asta numai cu nouă modele. Mai mult decât un terminal de telecomunicații, iPhone a devenit un adevărat simbol pentru generația Y.
Jocuri video: Tetris
Inventat în 1984 de un inginer informatician rus, Aleksei Pajitnov, Tetris este cel mai popular joc video al tuturor timpurilor. Cuburile colorate care se stivuiesc a vrăjit mințile a peste 495 de milioane de persoane în întreaga lume. După Tetris, în acest clasament al celor mai bine vândute jocuri urmează Minecraft (107 milioane de copii), Wii Sports (83 de milioane), Grand Theft Auto V (65 de milioane) și Super Mario Bros (40 de milioane).
Medicamente: Lipitor
Prescris în cazul a peste 17 milioane de persoane în întreaga lume, medicamentul anticolesterol Lipitor, produs de laboratorul american Pfizer, a generat între 1997 și 2011 beneficii de peste 131 miliarde de dolari, perioadă în care a fost sub protecția unui brevet. A reprezentat aproape un sfert din medicamentele Pfizer prescrise în rețete. Însă aceste vânzări-record sunt astăzi în declin. Încasările de pe urma medicamentului Lipitor au scăzut de cinci ori față de 2011, odată cu apariția concurenței din partea medicamentelor generice.
Film: Avatar
Lansat pe marile ecrane în 2009, Avatar este până în prezent cel mai mare succes cinematografic din toate timpurile, cu încasări de 2,79 miliarde de dolari. Pelicula lui James Cameron a fost una dintre primele care a exploatat din plin tehnologia 3D. În acest clasament urmează Titanic (1997) și Star Wars: Trezirea Forței (2015) cu 2,19 și respectiv 2,07 miliarde de dolari încasări.
Băuturi: Coca-Cola
Inventată de un farmacist în 1886, Coca-Cola este pur și simplu produsul cel mai distribuit de pe planetă. Aproximativ 1,9 miliarde de sticle (din toate mărcile grupului) sunt consumate în fiecare zi în peste 200 de țări, iar aproape jumătate din populația mondială cumpără produsul în mod regulat. Potrivit companiei, „Coca-Cola” este al doilea cel mai înțeles cuvânt al planetei, după „OK”.