În timp ce nu există informații oficiale privind amploarea protestelor declanșate joi în transportul național de persoane sau există tendințe de minimalizare a efectelor acestor proteste, organizatorii grevei, patronatul FORT pretinde că sunt implicate în grevă nu mai puțin de 16.000 de autovehicule.
Foto: Câteva autogări au fost închise joi dimineața
UPDATE. FORT a anunțat reluarea activității de transport începând cu ora 14.00.
Unele firme de transporturi au încercat joi să efectueze cursele de transport interjudețene însă s-au lovit de faptul că mai multe autogări din toată țara au fost închise. Este vorba de autogări deținute de firme care erau membre ale Federației Operatorilor Români de Transport (FORT), asociația intrată în greă.
Oficial lipsesc orice informații privind amploarea protestelor și destinațiile pe care nu mai circulă mijloacele de transport al persoanelor. Aceasta deși legal firmele sunt obligate să presteze cursele pentru care au primit licență. Dacă în situații excepționale nu pot derula cursele firmele deținătoare a licențelor trebuie să anunțe reprezentanțele județene ale Autorității Rutiere Române. În practică nicio firmă de transport nu s-a străduit să anunțe că nu mai face cursa.
Sunt însă vreo trei - patru curse care se știe oficial că nu merg joi. Este vorba de București-Suceava și alte curse de la Iași și Vaslui.
Unii transportatri vor să presteze cursele, însă autogările unde avea plecarea sau unde trebuiau să ajungă sunt închise. Statul avea obligația să construiască autogări însă s-a realizat doar una singură. Sunt autogări care sunt închise și nu avem unde să mergem, spune Ion Comuși, patronul firmei CDI Transport care are câteva zeci de curse în România.
Ion Comuși, patronul unei firmei membru COTAR, asociație care a anunțat joi că susține solicitările, dar că nu face grevă, spune că ordinul de ministru dat de Lucian Șova, cel care a pus piața pe jar, trebuia să aibă la bază o strategie care să fie implementată într-o peroadă rezonabilă de timp, nu în șase luni. In martie 2019 va avea loc noua ședință de atribuire a traseelor de transport, în care vechimea parcului este un factor determinant la acordarea contractelor.
Firmele care vând autovehiculele necesare nu pot asigura cererea în cateva luni, deci avantajați vor fi cei care știau de prevederile ordinului de ministru și le-au cumpărat deja, spune el.
Peisajul descris de FORT pentru greva de joi este mult mai amplu. Asociația spune că ar fi nu mai puțin de 16.000 de autovehicukle comerciale care vor întreurpe activitatea la nivel național. Filialele COTAR au 475 de mebri. ”În prezent, protestele au loc în şase judeţe. Până în ora 12, peste 16.000 de autovehicule comerciale vor întrerupe activitatea la nivel naţional, pe perioadă nedeterminată, până la retragerea ordinului dat de ministrul Transporturilor”, a spus Augustin Hagiu, președinte FORT.
Miercuri seara, COTAR au anunţat că renunţă deocamdată să participe la protest, dar cer o întâlnire cu premierul Viorica Dăncilă.
”Ministrul Transporturilor a minţit. Singurul criteriu care a rămas în ordin este cel privind vechimea parcului auto, însă nu oricine îşi ia o maşină nouă poate opera rute de transport. Au fost scoase toate criteriile cu adevărat importante, precum cel legat de confort, de siguranţa pasagerilor, de clasificarea maşinilor, de datoriile faţă de bugetul de stat", explică Augustin Hagiu, nemulțumirile tarnsportatorilor rutieri.