TotalSoft, inteligenţă românească pentru afaceri

Sergiu Voicu Data actualizării: Data publicării:
totalsoft

Ne-am obişnuit cu ideea ca mai toate mărcile mari de maşini să aibă subansamble produse în România, însă e mai puţin ştiut faptul că afacerile unor grupuri precum Daimler sau Volvo sunt conduse cu ajutorul unor soluţii româneşti. Şi e vorba de firme care învârt zeci de miliarde de euro şi au zeci de mii de angajaţi. Fluxul de afaceri sau administrarea resurselor umane se face cu ajutorul unor programe concepute şi dezvoltate de compania românească Totalsoft.

La fel ca în şah, în afaceri câştigă cel care are strategia cea mai bună. Fiecare mişcare este importantă şi decide parcursul jocului.

Sorin Petcu, director comercial: „Dacă Charisma nu răspunde cum trebuie, activitatea acelui magazin se închide. Impactul în business e mare”.

Charisma este principalul produs al companiei TotalSoft. Este o soluţia software de administrare a resurselor companiilor, care include segmente atât pentru contabilitate, vânzări, dar şi pentru gestionarea fluxului financiar.

Este un soft 100% românesc ce a reuşit în doar câţiva ani să cucerească aproape toată piaţa europeană.

Liviu Drăgan, director TotalSoft: „Nici eu nu ştiu cum am reuşit, tot ce vindem acum a fost pe bază de referinţă, la început a fost foarte greu, vindeam ceva ce nu exista. Prima oară am vândut naşului meu”.

Imediat după 1989, Liviu Drăgan absolvent al Facultăţii de Electroenergetică a plecat timp de 3 ani din ţară pentru a lucra ca programator în Indonezia, America de Sud şi Italia.

Şeful său de la acea vreme avea însă să îi schimbe viaţa.

Liviu Drăgan, director TotalSoft: „În 94 am vrut să plec definitiv în Canada. Tatăl meu mi-a aranjat un doctorat şi acest cetăţean german de origine română mi-a propus să fac o firmă soft, mi s-a părut atât de atractiv încât am uitat de Canada şi fericesc ziua aceea. În 94 ne-am grăbit să înfiinţăm firma, am înfiinţat-o în decembrie, pentru că există o facilitate fiscală, 3 ani de zile nu plăteai impozit pe profit”.

Astfel, de la centrul de calcul al Energomontaj, compania pentru care lucra şi avea la acea vreme mii de angajaţi, Liviu Drăgan s-a dezlipit împreună cu cinci colegi şi a pus pe picioare afacerea TotalSoft.

Daniel Mateescu, director de operaţiuni: „Compania a pornit în 94 cu 5 angajaţi şi acum suntem 470 de colegi, avem produsele implementate în 4 continente, de la Brazilia până în China, iar cifra de afaceri a depăşit 20 milioane de euro”.

Povestea TotalSoft a început prin vânzarea de hardware şi dezvoltare de software la cerere. La doar un an de la înfiinţare, în 1995 compania dezvolta sistemul informatic pe baza căruia unul dintre cele mai importante lanţuri medicale private din ţară a crescut şi şi-a diversificat activitatea.

În 96 îşi extinde activitatea pe instalări de reţele de fibră Optică. Pentru a putea crea un sistem informatic complex pentru mediul de afaceri, în anul 2001 Liviu Drăgan a vândut 40% din acţiunile companiei iar bani luaţi, un milion de euro, i-a investit în crearea produsului Charisma, devenit rapid bijuteria coroanei.

Liviu Drăgan, director TotalSoft: „Ieşitul în afară nu a fost legat de o viziune sau o strategie specială. Companiile multinaţionale în care am implementat Charisma au fost foarte mulţumite şi ele ne-au rugat să implementăm în alte subsidiare. A fost prima bancă Raiffeisen şi BMW Financial”.

Companii ca Volvo, Mercedes, BNP Paribas sau Deutsche Leasing se bazează acum pe soluţia Totalsoft. Produsul a ajuns să fie folosit deja în 35 de ţări, şi sunt contracte de implementare în peste 50 de ţări.

Liviu Drăgan, director TotalSoft: „Vrem să balansăm, să ne păstrăm poziţia de lideri în Romania şi să devenim pe nişa noastră cel mai important jucător din Europa.”

Daniel Mateescu, director de operaţiuni: „Acum România aduce cele mai mari venituri. Splitul de acum este 40 internaţional şi 60 România. Sunt mai mult de 1000 de clienţi activi, iar ca utilizatori sunt peste 50 de mii. Nu poţi să cucereşti lumea dacă nu eşti stăpân la tine acasă”.

Pentru extinderea pe piaţa internaţională cei de al Totalsoft ştiau că au nevoie nu doar de un produs bun ci şi de o bună coordonare a vânzării şi marketingului - aveau nevoie de un om care ştie mersul. În urmă cu trei a fost recrutat ca director de vânzări internaţionale Hans Kort, un olandez care a lucrat pentru Microsoft sau HP în mai multe ţări.

Hans Kort, director de vânzări internaţionale: „Acoperim aproape toate ţările europene, cu excepţia Scandinaviei. Şi ne extindem acum în Statele Unite. De obicei când vorbeşti cu un client şi îi spui că vii din România, este plăcut surprins. România este recunoscută pentru dezvoltarea de soft, dar nu pentru o soluţie integrată de afaceri.”

Viorica Dinu, director de vânzări: „Referinţele sunt foarte importante. Un client mulţumit întotdeauna îţi va genera o altă vânzare”.

Compania a testat în cei 23 de ani de activitate nu doar suişuri, dar şi teste de rezistenţă.

Liviu Drăgan, director TotalSoft: „Au fost câţiva ani complicaţi, 2007, 2008 când era dificil să schimbi valuta, pierdeai bani când schimbai bani din lei în valuta în lei şi invers şi nu eram suficient de talentat şi pierdeam la fiecare tranzacţie. 2010, 2011, 2012 a fost o perioada de criză în care am fost afectaţi de multe proiecte in care noi am pus mult suflet, dar ele s-au prăbuşit”.

Cei care au rezistat crizei au rămas şi clienţii produsului cumpărat de la TotalSoft. Şi lor li s-au mai adăugat alţii.

Radu Şerban, director la librăriile Cărtureşti: „Ne-a ajutat să facem progrese în fiecare lună de activitate”.

Sorin Petcu, director comercial: „Vindem încredere. Pentru că un client Charisma devine dependent de ea, se căsătoreşte, nu este o logodnă scurta, în momentul în care îşi pune businessul într-o aplicaţie de genul Charisma el stă cu această aplicaţie, 3- 5, 15 ani”.

Lucian Buzdugan, preşedinte Agricos: „Nu aş mai putea astăzi concepe activitatea în domeniul in care lucrez, fără a avea informaţiile cu ajutorul acestui program”.

Ca orice business, Totalsoft este mereau în căutare de noi oportunităţi, de noi clienţi. Exista însă unul, foarte mare, pe care Liviu Drăgan îl evită.

Liviu Drăgan, director TotalSoft: „Statul nu a fost niciodată un client pentru noi. Eu cred că există Gicu de la stat care este foarte suspicios şi are multe reguli şi temeri de cum să aleagă un jucător”.

Lupta pentru cota de piaţă se dă însă în linişte în sediul din zona de nord a capitalei. Sutele de specialişti ai companiei par relaxaţi, chiar dacă activitatea lor valorează milioane de euro. Mediul de lucru este total diferit de primul sediu, cel din cadrul Centrului de Calcul al Energomontaj, acolo unde în 1994, Totalsoft închiriase câteva birouri.

Daniel Mateescu, director de operaţiuni: „Pe oameni îi convingi să rămână dacă îi legi de poveste. Unde ai fost, unde eşti şi unde vei fi. Dacă le spui că vei fi cel mai important produs de soft de credit si leasing din lume, oamenii se aliază poveştilor, le place să facă parte din ceva, nu îi ţii cu bani, mai ales când vorbeşti de o industrie în care oricând îş găsesc un job mai bine plătit”.

Liviu Drăgan, director TotalSoft: „Ne place să ne distrăm, facem sport împreună, suntem o companie simpatică. Facem concursuri de fotografie, de şah, concursuri sportive importante. Duc la o sănătate a admosferei, ne pasă unii de alţii”.

Hans Kort, director de vânzări internaţionale: „Îmi plac foarte mult oamenii, sunt foarte prietenoşi, deschişi şi calzi”.

Liviu Drăgan, director TotalSoft: „Uite-te şi tu, jumătate sunt femei. Acestia sunt cu funcţii tehnice. si cu funcţii de conducere. Şi cu funcţii de conducere majoritatea sunt femei”.

Andreea Pleşea este director de implementare aplicaţii de afaceri.

La fel ca ascensiunea Andreei a fost si ascensiunea produsul Charisma creat de TotalSoft, care s-a impus în România pe locul întâi în piaţa servicilor de soft de afaceri, devansând jucători internaţionali cu experienţă de zeci de ani, cum ar fi SAP, Oracle sau Microsoft.

Andreea Pleşea, director de implementare aplicaţii de afaceri: „Produsul nostru de exemplu de management al capitalului uman este implementat în 17 bănci din România, dintr-un total de 32 cât sunt pe piaţă”.

În străinătate, compania s-a impus pe segmentul de leasing, unde are unul dintre cele mai apreciate sisteme informatice de gestionare integrată a afacerilor.

Viorica Dinu, director de vânzări: „Cel mai important lucru în TotalSoft este ideea aceea că merg acasă şi sunt mulţumită de ce am făcut în ziua respectivă. Chiar spun: ahh, ce zi bună am avut astăzi!”.

În toamna anului trecut pachetul majoritar de acţiuni al TotalSoft a fost cumpărat de către Logo Software, cel mai mare dezvoltator independent de solutii IT din Turcia. O tranzacţie de 31 de milioane de Euro, în care de fapt s-au tranzacţionat circ a 90% din acţiuni deţinute până atunci de fondul de investiţii elen Global Finance.

Conducerea şi activitatea companiei vor rămâne însă neschimbate în România.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri