Falimentul Astra, altădată cea mai mare companie de asigurări din ţară, scoate 28 de milioane de euro din Fondul de Garantare, iar pe viitor suma va creşte. Sunt banii cu care fondul acoperă despăgubirile clienţilor Astra. Se estimează că până la finele anului se vor depăşi 30.000 de cereri de plată şi asta nu e singura povară pe umerii fondului de garantare fiindcă şi Carpatica urmează să intre oficial în faliment.
Patru mii de dosare de plată aprobate în fiecare lună. E ritmul în care falimentul Astra a scurs bani din Fondul de Garantare al Asiguraţilor.
Până la finele lunii noiembrie s-au aprobat peste 28.000 de cereri de plată, în valoare totală de 126 de milioane de lei, adică aproape 28 de milioane de euro. Banii care merg către clienţii Astra vin din cotizaţiile tuturor asigurătorilor din piaţa locală, adică de la rivalii companiei. Iar cereri la plată or să tot vină.
Până se încheie anul, Fondul de Garantare estimează că va depăş pragul de 30.000 de cereri aprobate iar anul viitor teoretic ar trebui să fie soluţionate toate. În total clienţii Astra au trimis fondului până acum aproape 60.000 de cereri, din care peste 24.000 încă aşteaptă o decizie. Din cele analizate deja 80% au primit undă verde pentru eliberarea banilor. La intarea în faliment, Astra Asigurări avea aproximativ două milioane de poliţe active, din care 40% erau pentru RCA.
Moştenirea neagră lăsată de Astra prezintă şi un mare risc - nu e exclus ca pentru a realimenta Fondul de Garantare asigurătorilor să li se ceară să contribuie cu mai mulţi bani, ceea ce s-ar reflecta în final în preţul poliţelor plătite de clienţi; totuşi, pe baza estimărilor făcute de fond până acum majorarea contribuţiilor anul viitor nu ar fi necesară.
Însă, după căderea Astra urmează şi alte şocuri. Carpatica Asig, care de facto e falimentară, nu a primit încă aprobarea instanţei să intre oficial în faliment. Aşa se face că momentan Fondul nu îi poate despăgubi pe clienţii Carpatica însă a preluat peste 27.000 de dosare ale companiei şi a primit deja aproape 8.500 de cereri de plată ce vor fi soluţionate în momentul în care Carpatica intră oficial în faliment. Compania, şi ea în liga mare a asigurătorilor locali, avea 1,2 milioane de contracte de asigurare care ulterior au fost transferate fondului de garantare.
Dispariţia celor doi actori importanţi s-a simţit şi în buzunarul clienţilor. Fiindcă ei erau cei ce vindeau poliţele cele mai ieftine, RCA-ul a trecut printr-un an de scumpiri şi proteste repetate încheiate cu decizia statului de a impune plafonarea preţurilor.
Pentru asigurările ieftine vândute făăr acoperire însă s-ar putea plăti şi pe viitor. Euroins şi City Insurance sunt în momentul de faţă în procedura de redresare financiară fiindcă nu îndeplinesc cerinţele legale de capital. Dacă nu reuşesc să facă rost de bani nu e exclus să calce pe urmele celor de la Astra.
Profit.ro scrie însă că City Insurance ar putea fi salvată de o firmă germană de investiţii, care i-ar fi prezentat Autorităţi de Supraveghere Financiară o ofertă pentru o participaţie minoritară. City are nevoie de 30 de milioane de euro şi asupra potenţialilor investitori planează multe semne de întrebare. Firma e înfiinţată în acest an iar despre acţionarii săi nu se ştie mai nimic.