Cele mai noi avioane ce vor brăzda cerul lumii vor avea multe piese fabricate în România. Motoarele cu reacţie vor primi peste 30 de componente făcute într-o fabrică din Bucureşti ce lucrează pentru cei mai mari constructori de avioane. Specialiştii din fabrica americanilor spun că noile motoare vor consuma şi vor polua mai puţin, iar meritul este şi al românilor ce lucrează în industria aeronautică. Urmăriţi un reportaj exclusiv Digi24 - am pătruns într-una dintre cele mai "secrete" fabrici din ţară.
Fabrica pe care americanii de la General Electric o au în Capitală intră la capitolul strict-secret. Controlul de securitate este mai strict decât cel de pe aeroport.
Cristian Colţeanu, director general regional al General Electric: „Nicăieri în Europa Centrală şi de Est nu există o asemenea unitate de producţie”.
8000 de avioane care zboară în acest moment în toată lumea au componente care au stat în cuptoarele din fabrica din Bucureşti. Asta înseamnă că aproximativ 10% din toate avioanele aflate în exploatare au motoare cu piese fabricate aici.
Anul viitor fabrica va produce peste 30 de componente noi care vor echipa ultima generaţie de avioane de pe piaţă. Practic, fabrica bucureşteană va asigura piese şi subansamble pentru jumătate dintre aeronavele produse la nivel global.
Cristian Bruja, director al fabricii de componente: „Echipează în principal noul A320 Neo şi de la Boeing 737 Max. Distanţa maximă de deplasare a unui avion echipat cu acest nou motor LEAP creşte foarte mult. Se poate face un zbor Londra-New York cu un avion de 120-180 de pasageri fără escală”.
Urmaşii lui Henri Coandă, cei 130 de specialişti în aeronautică români produc piesele care asigură combustia kerosenului în motor.
Sudează în argon oţeluri speciale aduse de peste Ocean, iar piesele sunt verificate cu vopsea fluorescentă. Este una din fabricile cu cea mai mare valoare adăugată per angajat, din toată Europa Centrală şi de Est, se laudă constructorii.
Cristian Colţeanu, director general regional al General Electric: „Noi echipăm în acest moment peste 1200 de aeronave comerciale pentru transportul de pasageri pe an, însemnând Boeing şi Airbus”.
Noile motoare vor avea un consum de kerosen cu până la 20% mai mic. Vor ajunge mai departe, şi vor polua mai puţin.