Tesla începe să îşi încalce promisiunile. Nu va mai produce 5.000 de unităţi Model 3 din luna decembrie, aşa cum a spus iniţial, ci în martie. Sunt mari probleme cu fabricarea bateriilor, cu furnizorii, dar şi cu procesul de producţie în sine şi asta pentru că se bazează foarte mult pe roboţi, şi surpriză, roboţii se strică. Model 3 testează limitele conceptului Tesla şi iată că deja îi pune la îndoială viabilitatea. În ultimul trimestru compania a înregistrat cea mai mare pierdere de la înfiinţare - 671 de milioane de dolari.
Cu Model 3, Tesla joaca totul pe o carte. Se doreşte a fi un Model S, doar că nu va ajunge să vadă lumina zilei prea curând. Deşi compania a investit peste un miliard de dolari în al treilea trimestru, bani care s-au dus în principal în uzine, ţintele de producţie au fost totuşi ratate. Principalul obstacol este fabricarea bateriilor în timp util, iar Tesla spune că pentru a remedia problema va scădea producţia de acumulatori pentru modele S şi X. Cu alte cuvinte, va lua de la modelele scumpe pentru a pune la cel ieftin, dar de volum.
Bateriile nu sunt însă singurele probleme. O neînţelegere cu un subcontractor i-a forţat pe it-iştii companiei să reprogrameze o serie de sisteme într-un timp foarte scurt, gâtuind astfel şi mai mult producţia. Ba mai mult, procesul în sine pare acum să aibă scăpări. Fabricarea Model 3 este şi mai automatizată decât la modelele precedente, ceea ce face liniile de asamblare foarte susceptibile la defecţiuni. Când acestea apar, golurile sunt mult mai greu de acoperit de mâna de lucru umană, explică Elon Musk. Se văd acum fracturi în modelul de afaceri al companiei, un model care de la bun început a fost criticat ca pune robotul înaintea omului. Ambiţiile Tesla au crescut direct proporţional cu temerea ca angajaţii sunt prost trataţi şi, mai nou, că sunt concediaţi abuziv. 700 de oameni au fost daţi afară luna trecută, iar dacă Tesla spune că aceştia nu erau performanţi, angajaţii spun că au fost de fapt pedepsiţi fiindcă voiau să se unească într-un sindicat.
Model 3 expune toate vulnerabilităţile Tesla. Scoate la lumină greşelile de concept, de producţie şi arată lumii faţa urâtă a companiei. Preşedintele fondului de hedging Praetorian Capital numeşte acum Tesla „un incinerator de bani". Spune că acţiunile companiei vor colapsa curând, odată ce investitorii vor realiza că proiectul e simpla reflexie a ego-ului lui Elon Musk.
Dacă acum 2 ani Tesla vindea visul electricelor, astăzi tţ?i constructorii tradiţionali investesc în această direcţie şi au buzunarele cu mult mai adânci. Daimler a investit în cercetare şi dezvoltare 2,3 miliarde de euro doar în trimestrul trei, iar Volkswagen şi-a planificat cheltuieli de peste 20 de miliarde până în 2030 tot pentru a dezvolta electrice. Constructorii de tradiţie au avut un start târziu în cursa electricelor, însă au avansat mult mai rapid, datorită banilor avuţi la dispoziţie şi a konw-how-ului în fabricarea de maşini.
În paralel, Tesla se alimentează cu bani de la investitori care încă nu văd roadele investiţiilor lor. Poate fi o chestiune de timp până-şi vor pierde răbdarea şi vor solicita rezultate palpabile înainte de a mai investi.