Guvernul anunţă, prin vocea premierului Mihai Tudose, că vrea să preia Şantierul Naval Mangalia de la Daewoo. Nu ar fi o problemă în sine, doar că tot acest interes apare în plină tranzacţie între sud-coreeni şi Damen din Olanda, firma care deţine şi şantierul de la Galaţi. Statul a fost invitat de mai multe ori să cumpere şi a refuzat.
Până şi anunţul premierului este o problemă. Statul este acţionar la şantierul din Mangalia cu 49%. Pachetul este deţinut prin intermediul societăţii Şantierul Naval 2 Mai SA, acolo unde statul are 93%. Ea e listată la BVB. Prin urmare orice anunţ, despre ce face sau ce vrea să facă trebuie comunicat bursei, de preferat în afara orelor de tranzacţionare. Sunt reguli clare ale pieţei de capital.
Salvarea şantierului naval Mangalia, care de cel puţin 5 ani a marcat constant pierderi, venea din Olanda, pe ruta Galaţi. Grupul Damen, care deţine deja şantierul de la Galaţi, era pe finalul negocierilor şi pentru preluarea afacerii de la Mangalia a sud-coreenilor de la Daewoo, devenind astfel acţionar majoritar. Toate bune şi frumoase. Cumpărarea a 51% din acţiunile şantierului de către olandezi a fost avizată chiar şi de Consiliul Concurenţei, la finalul anului trecut.
Însă pe drum, statul s-a răzgândit. Şi-a anunţat intenţia de a bloca tranzacţia, făcând uz de dreptul de preempţiune dat de titulatura de coproprietar, prin care îi deposedează pe olandezi de participația pentru care au acceptat să achite aproape 26 de milioane dolari.
Mihai Tudose, premier: Trebuie să facem nişte fregate pentru Armată şi poate le facem noi. Că înţeleg că alţii le-ar fi putut face la şantierul ăla, nu? Poate le luăm de undeva, dar să fie făcute la noi, să facem şi mentenanţa la noi. Poate mai facem şi noi o bărcuţă acolo, mai mare, mai mică, mai frumoasă. Poate nu iese cea mai frumoasă din prima. Dar nu e posibil ca statul să nu aibă un șantier naval să repare o bărcuță mică.
Situaţia în practică e mai complicată decât planurile declarate. Pentru a construi fregate şi chiar a face mentenanţă serioasă, un şantier ar avea nevoie de know- how, de tehnologie. Pe care firma de la Mangalia nu o are. Toate şantierele navale din România au această problemă- asamblează corpul navei, structura metalică, iar dotările pentru a le face provin din afară. Ba chiar navele sunt duse pe şantiere străine pentru a fi echipate. Şi e vorba de vapoare comerciale, nu de nave militare, unde e necesar echipament de înaltă tehnologie.
Dreptul de preempţiune al statului la şantierul Mangalia este exercitat în plină tranzacţie. Motivele sunt greu de explicat, din moment ce constructorul sud-coreean i-a mai dat ocazia statului să preia şantierul, chiar cu două luni înainte ca tranzacţia cu Damen, însă oferta a fost refuzată.
În tot acest timp, statul a dat dovadă de dezinteres total. Abia după ce olandezii de la Damen şi-au anunţat intenţia de a cumpăra şantierul de la Mangalia, pare că s-au dezgheţat puţin apele, dar tot cu ezitări. În noiembrie, statul anunţa că aşteaptă finalizarea negocierilor dintre Daewoo şi ofertanţii de la Damen şi abia apoi va decide asupra dreptului de preempţiune.
În avântul său, statul pare să uite un lucru: balastul mare al Şantierului naval de la Mangalia, datorii de peste un miliard de euro. O parte sunt către bugetul de stat, iar altele către entităţi creditoare din Coreea de Sud.
Statul a mai avut o experienţă similară cu o altă companie deţinută de Dawoo în România. Guvernul a preluat pachetul de acţiuni deţinut de sud-coreeni la uzina de automobile de la Craiova în 2007.
O preluare doar temporară, pentru ca mai apoi să vândă întreaga deţinere către Ford. Este posibil ca acelaşi scenariu să se repede şi acum.
Ar fi pentru a doua oară când actuala putere răvăşeşte cu totul afacerile Damen în România. Guvernul Grindeanu a abrogat o înţelegere prin care statul român cumpăra 4 fregate cu 1,6 miliarde de euro.