Constructorul metroului din Drumul Taberei susține că dacă nu încasează o despăgubire importantă de la Metrorex apar influențe negative în derularea contractului pentru Magistrala V de metrou, Drumul Taberei - Eroilor. Vânătoarea de despăgubiri este o practică constantă a firmei italiene Astaldi, lider al asocierii care construiește metroul, și se întâlnește și la alte proiecte importante precum podul de la Brăila sau autostrada A2. Astfel de solicitări sunt facilitate de contractele tip FIDIC, un veritabil călcâi al lui Ahile pentru statul român.
În martie 2019 se va putea circula cu metroul pe Magistrala 5, pe tronsonul 1, între Eroilor şi Drumul Taberei, a declarat într-un interviu pentru News.ro ministrul Transporturilor, Lucian Şova, care subliniază că îşi menţine termenul privind darea în folosinţă a proiectului. Investiţia a fost începută în 2011, iar termenul de finalizare a fost amânat patru ani.
În pofida angajamentelor lui Șova, problemele nu lipsesc. Italienii par a pune presiune pentru a încasa de la Metrorex încă 188 milioane lei, adică aproape 20% suplimentar față de valoarea inițială a contractului. Suma cerută de italieni, fără de care ei spun că există „influențe negative” ar reprezenta despăgubiri cerute de aceștia.
”Pe de o parte, disfuncţionalităţile care au apărut în modul în are avansează această lucrare, generate de situaţia financiară pe care o traversează metroul în raport cu antreprenorul, urmare a sentinţei definitive dată de o instanţă românească privind plata unei importante sume (188 milioane lei, n.r.) ca despăgubire şi faptul că antreprenorul invocă faptul că neplata acestei despăgubiri aduce influenţe negative în derularea contractului. Pe de altă parte, nu e scris în contract cu privire la acest aspect. Cert este că mobilizarea a scăzut, că proiectul merge cu viteză mai mică decât ar fi trebuit să meargă”, a afirmat Lucian Şova.
Ministrul spune că totuşi antreprenorul colaborează cu Metrorex.
”Se fac eforturi la nivelul Metrorex de a fi identificate resurse financiare – că nu poate fi vorba de susţinere de la bugetul de stat, în contul acestei despăgubiri. Metrorex se află în discuţie cu băncile în vederea obţinerii unui împrumut cu are să plătească această despăgubire”, a afirmat ministrul Transporturilor.
Metrorex negociază cu CEC Bank şi cu două bănci comerciale în acest sens.
”Estimăm că în prima decadă a lui octombrie vom ajunge la o înţelegere, astfel încât să plătească Metrorex suma hotărâtă de instanţă. Pe de altă parte, Corpurile de control al ministerului şi al Guvernului fac investigaţii pentru a identifica responsabilităţile legale administrative şi persoanele care se fac responsabile de generarea acestei revendicări. Pentru că eu nu cred că această revendicare dată de atâtea instanţe a fost generată de motive neimputabile cuiva, vreo forţă majoră. Şi voi face eforturi să descoperim persoanele, le vom prezenta şi public şi vom lua şi măsuri în consecinţă, transmiţând concluziile şi către alte organe ale statului care trebuie să îşi exercite activităţile în această problemă”, a punctat ministrul.
Deschiderea circulaţiei depinde şi de semnarea contractului de siguranţă şi automatizare a traficului, lucrări care durează minimum nouă luni. Pentru acest contract au concurat doi mari rivali, Alstom şi Siemens. Descalificată în faza de evaluare tehnică, Siemens a depus contestaţie în decembrie 2017, pentru a reintra în cursa împotriva Alstom. Pe 5 aprilie, Metrorex a declarat oferta Alstom ca fiind câştigătoare.
Ulterior, pe 30 aprilie, înainte ca Tribunalul Bucureşti să se pronunţe asupra primei contestaţii, Siemens a mai depus încă o plângere în care contestă câştigarea licitaţiei de către Alstom.
Pe 4 mai, Tribunalul Bucureşti a respins prima plângere a Siemens. Compania a formulat însă recurs împotriva acestei decizii. Până la soluţionarea recursului în dosarul primei plângeri, a fost suspendată judecata şi în dosarul celei de-a doua plângeri.
Conducerea Metrorex spune însă că nu va semna niciun contract până nu se soluţionează şi cea de-a doua plângere.
Proiectul Magistralei 5 se ridică la 3,2 miliarde de lei, din care 2,65 miliarde de lei din fonduri structurale nerambursabile în cadrul Programului Operaţional Sectorial – Transport 2007- 2013 şi Programul Operaţional Infrastructură Mare 2014-2020.
Metrorex a selectat, la finele lunii februarie 2011, consorţiul format din Astaldi (Italia), FCC (Spania), Delta ACM şi AB Construct (România) pentru a realiza tronsonul Eroilor - Drumul Taberei.
Magistrala 5, tronsonul 1 (Eroilor - Drumul Taberei), va avea aproape 7 km lungime, un depou şi zece staţii (Râul Doamnei, Constantin Brâncuşi, Valea Ialomiţei, Romancierilor, Parc Drumul Taberei, Tudor Vladimirescu, Favorit, Orizont, Academia Militară, Eroilor).
Citește aici: Astaldi cere plăți suplimentare la Podul de peste Dunăre la Brăila din cauza creșterii salariului minim pe economie.