Firma de Construcții Erbașu a câștigat contractul de modernizare a DN52 Alexandria Turnu Măgurele, 47 de kilometri, în pofida faptului că chinezii de la Synohidro au avut o ofertă mai bun ca preț. Firma chineză a fost exclusă într-un mod în care naște semne de întrebare.
Compania chineză ar fi fost descalificată pentru faptul că nu a depus garanția de participare la documentație, în pofida faptului că valoarea acesteia este insignifiantă.
Într-o comunicare trimisă companiei chineze i se spune de către CNAIR că a fost exclusă deoarece garanția (scanată – n.red) nu a fost găsită în folderul indicat de firmă în sistemul SEAP.
„(Garanțiile de participare – n.red.) se depun scanate cu semnătura electronică în SEAP... Nu au încărcat-o, o problemă tehnică sau un sabotaj din partea partenerului român (firma asociată cu Synohidro - n.red.)”, spune o sursă din Compania de Drumuri sub protecția anonimatului.
„Aveau bani, au și făcut garanția prin scrisoare de garanție, când i s-au solicitat clarificări au încărcat-o pe SEAP, dar comisia de licitație a considerat-o nulă pentru că nu exista la momentul deschiderii ofertelor. Ori e o banală eroare, ori partenerii români din asociere au făcut-o intenționat”, continuă aceasta.
Depunerea garanției este confirmată chiar de CNAIR în comunicarea trimisă chinezilor, în care li se comunică faptul că oferta lor este inacceptabilă. Garanția apare printre documentele depuse ulterior de către chinezi.
Garanția este de regulă unu la sută din valoarea estimată. Se optează în general prin constituirea unei polițe de asigurare sau scrisoare de garanție.
Sinohydro, asociată cu Nord Vest Infrastructurii și Servicii SRL din Baia Mare, a fost singura companie în licitație care a avut un preț mai bun decât Construcții Erbașu SA și asociații acesteia.
Potrivit prezentării proprii, Synohidro derulează în prezent 486 de proiecte internațional în 72 de țări, valoarea totală a contractelor fiind de 43 miliarde dolari.