Operatorul turistic britanic Thomas Cook a anunţat falimentul după 178 de ani de activitate. Sute de mii de călători au rămas blocați în întreaga lume. Guvernul Marii Britanii a lansat cea mai mare acţiune de repatriere pe timp de pace pentru a aduce pasagerii acasă.
Planul guvernului britanic de repatriere a 160.000 de călători a fost denumit operațiunea Matterhorn. Este coordonată de Autoritatea Aviației Civile, Departamentul pentru Transporturi, Oficiul pentru Externe și Commonwealth și alte agenții guvernamentale britanice, scrie CNN.
Tim Johnson, director al Autorității Aviației Civile din Marea Britanie, a declarat duminică seară la CNN că autoritățile lucrează „în permanență” pentru a aduce acasă, în Marea Britanie, pasagerii blocați.
"În primul rând, aceasta este o zi tristă pentru Thomas Cook, angajații săi și clienții săi. Este o afacere care se desfășoară de 178 de ani, deci o zi foarte tristă și gândurile noastre se îndreaptă spre ei", a spus Johnson.
El a adăugat că 40 de avioane vor efectua 1000 de zboruri în următoarele două săptămâni pentru a aduce oamenii acasă. Primul avion de repatriere va pleca de pe aeroportul JFK din New York spre Aeroportul Manchester din Anglia.
Avioanele de repatriere sunt alocate doar celor aproximativ 160.000 de pasageri britanici. Pentru alte câteva sute de mii de turişti din alte ţări, vor lua măsuri autorităţile din statele respective.
Clienţii vor fi aduşi prin intermediul unor curse speciale sau vor fi programaţi gratuit la o altă companie aeriană
Operaţiunea de urgenţă Matterhorn are rolul să repatrieze britanicii aflaţi în vacanţă prin intermediul Thomas Cook.
Duminică, avioane goale deja începuseră să zboare către străinătate, pentru ca luni să poată aduce turiştii britanici în ţară.
Toţi clienţii actuali ai companiei, care urmează să revină în Marea Britanie în următoarele două săptămâni, vor fi aduşi în ţară ”cât mai curând posibil” la data la care aceştia trebuie să revină, a anunţat Departamentul pentru Transporturi.
Cursele vor începe să aibă loc începând de luni, iar detaliile referitoare la fiecare zbor vor fi publicate pe un site dedicat, pe măsură ce vor fi disponibile.
Departamentul a adăugat că ”un număr mic” de pasageri ar putea fi nevoiţi să îşi programeze singuri zborul şi să solicite rambursarea costurilor.
Clienţilor li s-a cerut să nu îşi scurteze vacanţele şi să nu meargă la aeroport fără să verifice site-ul pentru mai multe informaţii despre călătoria de întoarcere.
CAA contactează totodată hotelurile unde sunt cazaţi clienţi ai Thomas Cook, pentru a le informa că guvernul va acoperi costurile pentru cazarea acestora, prin intermediul Air Travel Trust Fund şi programul de Licenţe al Air Travel Organiser.
Redactare G.M.