CFR SA, societatea care gestionează rețeaua feroviară din România, a proprit conturi ale CFR Marfă SA, în speranța că astfel își va recupera TUI – Taxa de utilizare a Infrastructurii de la operatorul de transport.
CFR Marfă și CFR SA, companii feroviare aflate în subordinea sau în proprietatea Ministerului Transporturilor au intrat în conflict, faza pe sindicate. Zeci de sindicaliști s-au adunat joi în fața ministerului pentru a protesta împotriva a ceea ce ei au numit o politică de distrugere a căii ferate. Sindicaliştii au sunat din vuvuzele, strigând 'Demisia' şi au agitat pancarte pe care scrie: 'Tăiaţi incompetenţa, nu salariile' , 'Opriţi distrugerea căii ferate', 'Jos mâna de pe CFR Marfă', 'Unde sunt investiţiile în calea ferată?', 'Nu vrem CFR pe linie moartă'.
”Continuăm şirul protestelor, aşa cum le-am programat, pentru că la ora actuală situaţia este critică, situaţia CFR Marfă, vizavi de datoriile pe care le are către CFR S.A. Prin sechestrul şi blocarea conturilor, atât ale CFR Marfă cât şi ale clienţilor, CFR Marfă este pus în situaţia de a nu mai putea desfăşura activitatea. Cerem ca Ministerul să intervină, Guvernul să intervină, să găsească soluţii legale şi această societate a statului român, de interes strategic, să poată funcţiona. Altfel, putem discuta despre o societate care nu va mai exista, de pierderea a 7.500 de locuri de muncă, de faptul că suntem puşi în situaţia de a nu plăti salariile celor 7.500 de salariaţi. De asemenea, o situaţie deosebită este că de 10 ani suntem minţiţi că se va promova statutul personalului feroviar, care se află la ora actuală în Camera Deputaţilor şi discutăm despre salarii mizerabile în sistem, salarii foarte mici. Dacă în anii '90 eram în primele 3 locuri, ca şi ierarhie a veniturilor ceferiştilor, acum putem discuta că suntem în coada economiei româneşti, pe ultimele 3 locuri sau chiar ultimii”, a declarat Iulică Măntescu.
Pentru |CFR SA, problema este simplă. CFR Marfă are datorii și trebuie să și le plătească. ”Au fost somați să își plătească datoriile, li s-a acordat posibilitatea plății acestor în tranș, dar nu au plătit. Și noi avem 23.000 de angajați cărora trebuie să le plătim salariile iar banii ne ajută la întreținerea căii ferate”, au spus reprezentanți ai CFR SA pentru Digi24.ro. Ei nu au fost însă în măsură să spună care este nivelul TUI pe care CFR Marfă îl datorează CFR SA. Informațiile apărute în presă sunt că CFR Marfă datorează nu mai puâin de 800 milioane lei către CFR SA. TUI este o taxă similară rovinietei în sensul că este plătită de operatorul de transport (CFR Marfă) administratorului rețelei feroviare (CFR SA).
Oricum CFR Marfă se află într-o situație dificilă și din punct de vedere a investigațiilo Comisiei Europene privind un posibil ajutor de stat acordat companiei. În urmă cu câțiva ani, compania de transport a beneficiat de o schemă prin care datoriile i-au fost convertite în acțiuni ce au revenit statului. Acum cinci ani CFR Marfă a preluat datorii pe care CFR SA le avea la bugetul de stat, scăpând la rândul ei asfel de datorii pe care le avea la CFR SA. Cât privește datoriile avute de CFR Marfă la buget acestea au fost convertite în acțiuni ce au revenit statului.
Schema a fost acceptată la acel moment de către Comisia Europeană însă doar ca măsură menită să ajute la privatizarea companiei. Procedura de privatizare a eșuat în urma unor dispute apărute între Traian Băsescu, președinte la țării și șef al CSAT la acel moment, și Victor Ponta premier. În plus metodologia aleasă de Ministerul Transporturilor a fot una total nepotrivită, iar privatizarea a eșuat.
Cumpărătorul companiei, nimeni altul decât controversatul om de afaceri Gruia Stoica a refuzat să dea banii in absența unui aviz al Consiliului Concurenței. Acum Comisia Europeană solicită cu insistență ca CFR Marfă să returneze ajutorul primit atunci, ceea ce, la nivelul de slăbiciune în care se află compania de stat, este sinonim cu lichidarea acesteia.