Ursus Panda. Ar fi un nume bun pentru berea făcută la noi. Ursus ar putea fi cumpărat de chinezi. SAB Miller scoate la vânzare berăriile Ursus, cu tot cu mărcile Timișoreana, Ciucaș, Stejar şi Azuga, iar chinezii care produc cea mai bine vândută bere din lume sunt foarte interesaţi. Berile româneşti sunt pasate altora din motive concurenţiale şi nu e prima dată când se întâmplă asta.
Ursus Breweries ar putea ajunge pe mâna chinezilor, odată cu toate activele din Europa Centrală și de Est ale SAB Miller. Fiindcă a ajuns să controleze o treime din piaţa mondială a berii în urma fuziunii cu AbInbev, compania caută cumpărători pentru o parte din afacerile sale, iar China Resources Beer Holdings se gândeşte să cumpere.
Sursele Bloomberg spun că grupul chinez pregăteşte o ofertă pentru activele pe care le vinde SAB Miller, active evaluate la 5,3 miliarde de euro.
În România s-ar transfera cele trei fabrici de bere ale Ursus Breweries, de la Brașov, Buzău și Timișoara, dar şi microberăria de la Cluj. Şi portofoliul e tentant. Ursus Breweries e unul dintre cei mai mari producători de bere din România şi deţine mărci precum Ursus, Ciucaş, Timişoreana, Azuga şi Stejar dar şi licenţe pentru Peroni, Grolsch şi Redd's.
Grupul are aproape 30% din piaţa din România.
De activele SAB Miller din Europa Centrală şi de Est sunt interesate mai multe fonduri de investiţii. Totuşi analiştii spun că actualul proprietar ar putea prefera să-i vândă unui alt producător de bere tocmai pentru a-i fi mai uşor să convingă consiliile de concurenţă să dea undă verde fuziunii cu AbInBev.
Dacă totuşi nu bate palma cu grupul din China, un potenţial cumpărător ar putea veni din Japonia. Asahi a cumpărat deja Peroni şi Grolsch de la SAB Miller şi după ce finalizează tranzacţia ar putea profita şi de celelalte vânzări pe care le face compania.
Berăriile româneşti sunt puse pe masa negocierilor mari ale industriei pentru a doua oară. Dacă astăzi Ursus Breweries poate fi ţinta unei preluări, în urmă cu șapte ani, în aceeaşi situaţie a fost pus Bergenbier.
În 2009 InBev a vândut afacerile din România fondului de investiţii CVC Capital tot din motive concurenţiale. Pe atunci InBev, pentru a putea fuziona cu Anheuser-Busch alături de care ulterior a devenit AbInbev, a fost forţat de autorităţi să vândă operaţiunile din mai multe pieţe europene, inclusiv din România. Pe Bergenbier şi celelalte berării din regiune cumpărătorul a plătit 2,2 miliarde de dolari. Acum tot o tranzacţie care implică vechiul Inbev duce la reaşezarea pieţei de la noi.