Ideea armatei Europene începe să prindă contur. Airbus vrea să construiască un avion de vânătoare care să devină standardul în Uniune, un avion care să înlocuiască F-16-le americanilor, Rafale-ul din Franţa şi Eurofighter-ul astfel încât toate ţările să aibă aceeaşi tehnică militară. Armonizarea achiziţiilor făcute de armatele naţionale e propusă de Comisia Europeană şi chiar dacă Parlamentul încă nu şi-a dat acordul, în privat se fac deja planuri.
Integrarea armatelor europene e şansa pe care Airbus nu vrea să o rateze. Pregăteşte un nou avion de vânătoare şi deja guvernele din Germania şi Spania au intrat în proiect, au declarat oficialii companiei pentru Handelsblatt.
Se poartă însă discuţii şi cu alte guverne. Airbus speră că şi Franţa se va alătura, mai ales că avionul său de luptă Rafale va fi pensionat în 2030.
Presiunile pentru standardizarea tehnicii militare sunt acum mai mari ca oricând. Uniunea Europeană vrea să creeze un fond pentru cercetare militară şi pentru achiziţii comune, un fond de1,5 miliarde de euro pe an tocmai pentru a încuraja dezvoltarea unui avion de luptă european, a dronelor militare sau a unui tanc pe care să-l folosească toate armatele naţionale.
Echipamentele folosite acum sunt incompatibile. Europa are 178 de tipuri de sisteme de armament şi 19 tipuri de transportoare blindate, în vreme ce America are unul singur. Nici în aviaţie nu se mai poate lucra cu sisteme diferite, spun cei de la Airbus, însă dezvoltarea unui avion pentru toţi va fi o sarcină dificilă.
Airbus lucrează deja la cel mai mare proiect militar al Europei, avionul de transport A400M, iar de pe urma lui compania a încasat o pierdere de un miliard de euro doar anul trecut. Programul a suferit amânare după amânare, în 2010 a fost în pragul falimentului şi-a fost salvat cu 3,5 miliarde de euro de guverne europene. Problemele însă nu au fost doar de natură financiară. În urmă cu trei ani, avionul s-a prăbuşit în timpul unui test.
Rămâne de văzut dacă noul avion de luptă al companiei va avea aceeaşi soartă ca A400M. Clar e însă că producătorul se va confrunta curând cu obstacole care în trecut nu existau. Brexitul pune sub semnul întrebării accesul celor de la Airbus la specialiştii din Marea Britanie.
Are acolo 15.000 de angajaţi şi printre cele mai eficiente uzine din Europa, dar viitorul lor este incert. Airbus cere ca viitorul guvern de la Londra să garanteze dreptul la liberă mişcare a oamenilor şi mărfurilor. Altfel, rolul Marii Britanii în dezvoltarea avionului de luptă pentru UE e un risc.
Ultimul proiect europen de avion de vânătoare, Eurofighter a fost un efort conjugat al Airbus, BAE Systems şi Alenia din Italia.
Incertitudinea politică par a fi un început cu stângul către armata comună. Pe de altă parte, alternativele arată şi mai rău. Europa ar putea să cumpere F-35-ul americanilor, însă cu preţul de a-şi ţine în continuare industria militară la un nivel inferior.