Dacia are jumătate de secol de existenţă. 50 de ani au trecut de când pe poarta fabricii de la Mioveni ieşea primul autoturism Dacia 1100 şi de atunci au fost fabricate peste şase milioane de automobile. Un an mai târziu, în 1969, intră în producţie Dacia 1300, modelul de bază al mărcii timp de 3 decenii.
Însă din producţia totală, aproape 60%, adică 3,5 milioane de unităţi au ieşit din fabrică după apariţia Loganului, în 2004, iar două treimi din producţie au ieşit în proprietate privată din 1999, anul vânzării vechii uzine către Renault. Dacia Nova este ultima maşină produsă înainte de privatizarea fabricii cu grupul francez Renault, după care uzina intră într-o altă etapă. Acum sunt opt modele în gama Dacia, produse pe două continente.
Povestea Dacia
În data de 20 august 1968 era inaugurată Uzina de Autoturisme Pitești. Primul autoturism ieșit de pe porțile uzinei purta numele Dacia 1100 și era un vehicul produs după licența modelului Renault R8. Un an mai târziu intra în fabricație Dacia 1300, care avea să fie modelul de bază al mărcii timp de aproape trei decenii. Fabricat în numeroase variante - berlină, break, pick-up și derivat chiar într-o versiune sport cu două uși – modelul va rămâne în memoria a generații de șoferi drept „mașina care a pus România pe roți”.
Citiţi şi:
Cum arată puse alături prima Dacie produsă la Colibaşi şi un Buick Riviera din 1972
Cea mai rară Dacie, „interzisă” de Elena Ceaușescu, supraviețuiește și azi
O Dacie 1300 l-a costat 10.000 de euro pe un tânăr din Braşov
Înființată la sfârșitul anilor 60 în urma unui acord de colaborare între statul român și firma Renault, Dacia a revenit la rădăcinile sale în 1999, odată cu preluarea mărcii și a uzinei de la Mioveni de către grupul francez. Dacia este azi cea mai mare companie din România, cu o contribuție semnificativă la Produsul Intern Brut și la exporturile țării și cu un rol structurant în economie prin intermediul unei vaste rețele de furnizori.
De-a lungul a cinci decenii, la Mioveni au fost fabricate peste 6 milioane de automobile. Producția primului an – 2 030 de vehicule asamblate în 1968 – se realizează în prezent în mai puțin de o zi și jumătate. Peste 90% din automobilele fabricate iau calea exportului, modele precum Sandero sau Duster figurând în topurile de vânzări de pe cele mai exigente pieţe europene. Parte a Groupe Renault, Dacia este în 2018 o marcă dinamică, lider pe piața din România și aflată în plină expansiune pe plan internațional. Platforma industrială de la Mioveni numără în prezent 14.000 de salariați, care beneficiază de condiții de lucru moderne, la nivel european.
Dacia produce în România aproape 350.000 de autoturisme pe an. La acestea se adaugă peste 500 000 de motoare și peste 500 000 de cutii de viteze, din care o parte importantă sunt exportate, prin intermediul Direcţiei Logistice Dacia şi a celui mai mare centru logistic al Alianţei Renault Nissan Mitsubishi, Alliance International Logistic Network (AILN). Activitatea de inginerie se derulează la cele mai înalte standarde internaționale, în cadrul centrului de inginerie, Renault Technologie Roumanie, inclusiv la Centrul Tehnic Titu, inaugurat în anul 2009.
Gama Dacia, compusă în 1968 dintr-un singur model, cuprinde în prezent șapte modele, din care trei Lodgy, Dokker și Dokker Van sunt produse, începând din 2012, în uzina Groupe Renault de la Tanger, în Maroc.
Cifre cheie:
Dacia este cea mai mare companie din România, cu o cifră de afaceri de peste 5 miliarde de euro în 2017.
În 50 de ani au fost fabricate la Mioveni peste 6 milioane de vehicule marca Dacia
Dacia este liderul pieței auto din România, cu o cotă de circa 30% din vânzările de vehicule noi.
Modelele Dacia sunt vândute în 44 de ţări, pe 4 continente.
Peste 90% din producția uzinei de la Mioveni este comercializată la export
Principalele 3 pieţe de export sunt, în prima jumătate a anului 2018: Franţa, Germania, Italia