Modificări la regimului prospectelor
Prospectul este un document pe care întreprinderile trebuie să îl divulge investitorilor lor atunci când emit acțiuni și obligațiuni. Comisia propune astăzi crearea unui „prospect de redresare al UE” – un tip de prospect sub formă prescurtată – pentru întreprinderile care au un istoric pe piața publică. Acest prospect temporar ar fi ușor de realizat pentru întreprinderi, ușor de citit pentru investitori și ușor de controlat pentru autoritățile naționale competente. Astfel, lungimea prospectelor s-ar reduce de la sute de pagini la doar 30. Acest lucru va ajuta întreprinderile să atragă capital, de exemplu acțiuni, în loc să se îndatoreze și mai mult. Un al doilea set de modificări specifice ale Regulamentului privind prospectul vizează facilitarea colectării de fonduri de către bănci care joacă un rol esențial în finanțarea redresării economiei reale.
Modificări la cerințele MiFID II pentru întreprinderile europene
Comisia propune astăzi unele modificări specifice ale cerințelor MiFID II, pentru a reduce anumite sarcini administrative suportate de investitorii cu experiență în relațiile dintre întreprinderi. Investitorii cu mai puțină experiență (cum ar fi gospodăriile care își investesc economiile pentru pensie) vor rămâne la fel de protejați ca și înainte. Aceste modificări se referă la o serie de cerințe care au fost deja identificate (în cadrul consultării publice privind MiFID/MiFIR) ca fiind excesiv de împovărătoare sau care împiedicau dezvoltarea piețelor europene.
Criza actuală face ca eliminarea sarcinilor inutile și furnizarea de oportunități piețelor emergente să fie și mai importante. Prin urmare, Comisia propune să se recalibreze cerințele pentru a se asigura faptul că există un nivel ridicat de transparență față de client, garantându-se totodată cele mai ridicate standarde de protecție și costuri acceptabile de asigurare a conformității pentru întreprinderile europene. În paralel, Comisia a lansat astăzi o consultare publică privind modificările Directivei delegate de completare a MiFID II pentru a spori regimul de acoperire a cercetării pentru emitenții mici și cei cu capitalizare medie și pentru obligațiuni.
În special, întreprinderile mici și mijlocii (IMM-uri) au nevoie de un nivel corespunzător al investițiilor în materie de cercetare pentru a avea o vizibilitate suficientă în vederea atragerii de noi investitori. Astăzi propunem, de asemenea, modificarea normelor MiFID care afectează piețele instrumentelor financiare derivate pe produse energetice. Această modificare este menită să contribuie la dezvoltarea piețelor de energie denominate în euro – un factor important pentru rolul internațional al monedei euro –, precum și să le permită întreprinderilor europene să își acopere riscurile, protejând în același timp integritatea piețelor de mărfuri, în special pentru produsele agricole.
Modificări la normele privind securitizarea
Comisia propune astăzi un pachet de măsuri de modificare a Regulamentului privind și a Regulamentului privind cerințele de capital. Securitizarea este un instrument prin care băncile pot să grupeze împrumuturile, să le transforme în titluri de valoare și să le vândă pe piețele de capital. Scopul acestor modificări este de a facilita utilizarea securitizării în redresarea Europei, permițând băncilor să își extindă activitatea de creditare și să elimine din bilanț expunerile neperformante. Este util să se permită băncilor să transfere o parte din riscul împrumuturilor acordate IMM-urilor către piețe, astfel încât băncile să poată acorda în continuare credite IMM-urilor.
În special, Comisia propune crearea unui cadru specific pentru securitizarea în bilanț simplă, transparentă și standardizată, care ar beneficia de un tratament prudențial care să reflecte gradul real de risc al acestor instrumente. În plus, Comisia propune eliminarea obstacolelor de reglementare existente în ceea ce privește securitizarea expunerilor neperformante. Acest lucru poate ajuta băncile să elimine expunerile neperformante care, din cauza crizei provocate de coronavirus, este posibil să crească. Modificările prezentate astăzi se bazează pe activitatea și pe analizele ample efectuate în 2019 și 2020 de Autoritatea Bancară Europeană.