Eugen Răduțu este unul dintre cei 70 de mecanici de locomotivă care a fost retrogradat după ce și-a câștigat în instanță drepturile salariale, reduse cu 25%. El ar trebui să primească înapoi 16.000 de lei, însă pentru că CFR-ul nu are banii i s-a propus eşalonarea sumei în rate a câte 300 de lei pe lună, timp de patru ani. Nu a acceptat propunerea şi a fost imediat suspedant din funcţie.
Asemenea lui Eugen Răduţu, niciunul din cei 70 de mecanici nu mai are dreptul de a conduce locomotive. Oamenii vin în fiecare zi la serviciu şi stau degeaba timp de 8 ore.
Mecanicii de locomotovă spun că au pierdut sporurile, ceea ce ar însemna cam 30 la sută din salariu, dar în opinia lor şi CFR iese în pierdere, pentru că îi plăteşte deşi nu fac nimic.
Sindicatele au o explicaţie pentru măsura luată de conducerea companiei. „Nefiind posibilitatea, la ora actuală, pentru disponibilizari colective, societatea a recurs la această măsură pentru a asigura salariul de încadrare a mecanicilor respectivi”, a declarat Ioan Boloş, liderul de sindicat al mecanicilor de locomotivă.
Cei afectaţi spun că, prin îngrădirea dreptului la muncă se încalcă nu doar contractul colectiv de muncă ci şi Declarația Universală a Drepturilor Omului şi Constituţia României.
Conducerea susţine că totul e legal
De partea cealaltă, conducerea CFR Călători susţine că respectă drepturile prevăzute prin contractul colectiv de muncă. Într-un comunicat transmis redacţiei, aceasta precizează că, în calitate de angajator, stabileşte programul de lucru pentru salariaţi cu încadrarea în norma lunară de ore şi cu respectarea domeniului de activitate specific pregătirii profesionale a acestora.
„Facem precizarea că nici unui salariat al CFR Călători nu i s-au încălcat drepturile prevăzute prin Contractul Colectiv de Muncă”, se arată în respectivul comunicat.
La nivelul anului trecut, CFR Călători a avut pierderi de aproape un miliard de lei şi datorii de peste un miliard de lei.