Șoferii care intră sau ies din localitatea Tunari, județul Ilfov, pe centura București sau cei care vor să ajungă din centură în Capitală în zona bulevardului Pipera sau invers vor avea cel târziu de anul viitor la dispoziție un sens giratoriu care le va permite să nu mai pericliteze siguranța circulației prin traversarea sensului opus de circulație.
Șeful CNADNR, Cătălin Homor, promite că acest lucru se va întâmpla chiar din 2016. ”Cert pot să vă spun că pâna la finalul anului vom avea un sens giratoriu acolo. Va fi o execuție de 3-4 luni. Va fi scos la licitatie execuția”, a declarat zilele trecute Homor, într-un interviu acordat Hotnews.ro, adăugând însă că nu știe ”prea multe legate de trecut, legate de acest sens giratoriu”.
Dar în ce stadiu se află acest proiect? Cât de reală este promisiunea șefului CNADNR că giratoriul va fi realizat în acest an? Potrivit unor oficiali consultați de Digi24.ro care au solicitat anonimatul, proiectul se află în faza în care are loc reevaluarea valorii terenurilor care trebuie expropriate. Practic în martie 2015 Ministerul Transporturilor a întocmit proiectul unei Hotărâri de Guvern privind exproprierile necesare și asigurarea finanțării. Aceasta prevedea că se alocă 15.000 de lei la bugetul Direcției Regionale București cu acest scop. Exproprierile însă nu s-au făcut, iar acum trebuie reevaluate valorile la terenuri. Apoi urmează o nouă Hotărâre de Guvern privind exproprierile. Odată realizat actul normativ se va organiza licitația pentru selecția constructorului și va fi obținută autorizația de construire.
Este însă neclar de ce realizarea giratoriului nu s-a făcut până acum în condițiile în care proiectul inițial este realizat încă de acum doi ani. Practic, Companiei de Drumuri i-a luat doi ani ca să obțină Planul de Urbanism Zonal, acesta să fie aprobat de către autoritățile locale, iar indicatorii tehnico-economici ai proiectului să fie aprobați de către Ministerul Transporturilor (de abia în februarie 2016 s-a întâmplat aceasta, prin ordinul MT 66 din 3 februarie 2016). ”Realizarea PUZ, obținerea avizelor a durat probabil cel mai mult”, spune oficialul consultat.
Realizarea giratorului va necesita exproprierea a 534 de metri pătrați. Suprafața nu este mare însă, fiind înțesată cu utilități, precum conducte de gaze, nu este clar cât vor dura exproprierile. În plus procedurile sunt aceleași indiferent de suprafața expropriată, iar sumele plătite de CNADNR proprietarilor s-ar putea să nu îi mulțumească pe aceștia.
Accesul Tunari din centura București este recunoscut pentru numărul mare de accidente din zonă. Cu o lună în urmă, în 23 martie, două maşini s-au ciocnit în zonă, pe sensul către Otopeni. O şoferiţă ar fi provocat accidentul, după ce a forţat intrarea pe şosea, neacordând prioritate. În maşina lovită de şoferiţă se aflau patru persoane, dintre care două au fost rănite grav şi au fost transportate de urgenţă la spital.
Foto: Șoferii sunt nevoiți să traverseze sensul opus pentru a intra în Tunari sau București
Importanța realizării unui giratoriu a fost recunoscută inclusiv de Guvern. ”Având în vedere numărul semnificativ de accidente rutiere pe DN CB la km 6+000, respectiv la intersecția Centurii Municipiului București cu breteaua pasajului superior de la Tunari care face legătura cu DJ 200B este necesar ca pentru sporirea gradului de siguranță rutieră în desfășurarea traficului în această zonă să se realizeze un sens giratoriu”, spunea chiar Guvernul într-o notă de fundamentare a unui act legislativ.