Evoluția aceasta e influenţată mai ales de întărirea puternică a dolarului, determinantă pentru cotaţiile mărfurilor. Monenda americană a devenit destul de puternică în ultimele două luni. Chiar vineri a avut un tur de forţă, cu o creştere de 1,3%. Cursul euro este foarte aproape de a intra sub 1,25 dolari.
Au fost date foarte bune despre piaţa muncii din America. Şomajul în Statele Unite este la 5,9%, cel mai scăzut nivel din ultimii şase ani. Practic, s-a ajuns la nivelul de dinaintea crizei şi America s-a recuperat total.
Această ieftinire a petrolului nu va fi resimţită total. Ea a venit din întărirea dolarului, dar în acelaşi timp, leul a pierdut faţă de moneda americană.
Însă există, totuşi, un diferenţial. Dacă petrolul Brent s-a ieftinit cu 21% faţă de cele mai ridicate cotaţii, dolarul a urcat în faţa leului cu 15%. Deci e acolo un 6% câştig real. În condiţiile în care ţiţeiul reprezintă, totuşi, doar o treime din preţul final al carburanţilor, procentajul se diluează şi mai tare.
Dacă se va menţine cel puţin la nivelul actual şi cu o posibilă reducerea a accizei de pe urma unui alt curs al euro, la începutul lui 2015, sunt şanse să avem la un moment un preţ al benzinei standard intrat sub 6 lei pe litru.
Însă scăderea prea puternică, inclusiv de pe urma unei reduceri a cererii la nivel mondial, ar putea să ducă la o repliere a ţărilor producătoare, care analizează o reducere a livrărilor.