Germanii sunt dați de obicei drept exemplu pentru corectitudine și pentru prudență financiară. Explicațiile sunt multe. Dar există pe lumea asta unii cu un comportament mai germanic decât al germanilor când vine vorba de finanțele publice. Și sunt din regiune: cehii.
Cehii sunt atât de reticenţi la ideea de împrumuturi, încât un fost prim-ministru a calificat odată datoria publică drept „inamicul public numărul 1” şi chiar şi Germania, ţară renumită pentru disciplina sa fiscală, consideră Cehia drept un model de prudenţă bugetară, transmite agenția Bloomberg, preluată de Agerpres.
Cu toate acestea, la un deceniu după o cură de austeritate care a aruncat economia într-o dublă recesiune, în urma crizei financiare globale, actualul guvern de la Praga spune că a învăţat din greşelile trecute.
Cabinetul condus de premierul miliardar al Cehiei, Andrej Babis, a majorat de trei ori ţinta de deficit bugetar pe 2020 până la aproape 19 miliarde de euro, adică 10 la sută din PIB.
Guvernul finanțează tot
Este cel mai mare pachet de stimuli fiscali din Europa Centrală și de Est, în condițiile în care Banca Cehiei a decis să nu facă relaxare cantitativă - a tăiat agresiv dobânzile, dar nu face achiziții de active din piață. Operațiunile nu au fost excluse, dar totuși reprezintă doar ultima soluție când ar fi epuizat tot instrumentarul monetar.
Șocul economic va fi puternic. În primul trimestru, economia Cehiei a înregistrat o contracție de 3,2%, cea mai mare din regiune și comparabilă cu cea din economiile dezvoltate. Si acesta este efectul dependenței mari a Cehiei de sectorul auto, care va avea de suferit în continuare. Comisia Europeană se aşteaptă ca economia Cehiei să înregistreze o contracţie de 6,2% în acest an.
Pentru că șocul va fi mare, Guvernul a decis să finanţeze totul, de la salarii pentru muncitorii trimişi în şomaj tehnic şi până la subvenţii pentru chiriile spaţiilor comerciale, precum şi o sumă suplimentară de 45 de euro pentru fiecare rezident, în ideea de a ajuta oraşele şi comunele să îşi plătească facturile.
Deficit record. Avantaje fiscale și politice
Toate acest cheltuieli, care au ajutat partidul premierului să îşi menţină un avans considerabil în sondaje înaintea alegerilor de anul viitor, sunt în contrast izbitor cu precedentul guvern, care a înregistrat surplusuri bugetare sau bugete apropiate de echilibru în ultima jumătate de deceniu.
Însă prin aversiunea sa tipic germană faţă de îndatorare, economia Cehiei a înregistrat ritmuri de creştere mai mici faţă de vecinii Ungaria, România şi Polonia. Aceste ţări au promis pachete de stimulente fiscale care se ridică până la o cincime din Produsul Intern Brut. Însă o mare parte din aceste pachete este sub formă de garanţii guvernamentale pentru credite. Sumele cheltuite în realitate sunt mult mai mici decât cifrele totale și niciuna dintre aceste ţări nu a majorat ţinta de deficit bugetar atât de mult cât Cehia. Toate, în rest, au dat drumul tiparniței de bani, mai tare sau mai încet.
Însă chiar şi cu un deficit bugetar record, datoria publică a Cehiei va rămâne una dintre cele mai mici din Uniunea Europeană, graţie mai multor ani de împrumuturi reduse şi creştere economică peste medie. În plus, apetitul investitorilor străini pentru obligaţiunile guvernamentale cehe menţin costurile cu împrumuturile la un nivel scăzut.
De exemplu, diferenţa dintre randamentele pentru obligaţiunile suverane ale Cehiei pe cinci ani şi cele ale Germaniei este de 1,14 puncte procentuale, la jumătate faţă de nivelul de dinaintea crizei. Al României este în jurul a trei sute și aceste puncte reprezintă de fapt un cost suplimentar.
Editare web: Luana Păvălucă