Într-o perioadă în care se tot vorbește despre inteligența artificială și cum aceasta îi va înlocui pe oamenii care lucrează, experții spun că există totuși niște joburi pe care calculatoarele nu le pot face - cel puțin pentru moment, scrie BBC.
Într-un raport realizat de Goldman Sachs în martie 2023 se estima că inteligența artificială capabilă să genereze conținut ar putea face un sfert din toate joburile pe care oamenii le au acum.
Mai mult, în întreaga Uniune Europeană și în SUA, până la 300 de milioane de locuri de muncă s-ar putea pierde din cauza automatizării.
Din fericire, nu toate veștile sunt proaste. Experții au menționat că mai există totuși joburi pe care AI-ul nu le poate înlocui, și anume muncile care necesită calități umane, precum inteligența emoțională sau gândirea creativă.
Cei care se îndreaptă spre astfel de joburi ar putea avea de-a face cu un risc mai mic de a fi înlocuiți de AI.
Nu toate joburile creative sunt în siguranță
„Cred că sunt trei categorii generale care vor fi relativ protejate în viitorul apropiat”, a spus Martin Ford, autorul cărții Regulile roboților: Cum va trasforma inteligența artificială totul. „Prima [categorie] este cea a joburilor care sunt cu adevărat creative: nu faci muncă de rutină sau nu rearanjezi doar lucrurile, ci vii cu adevărat cu idei noi și construiești ceva nou”.
Asta nu înseamnă că toate joburile care sunt considerate a fi creative sunt în siguranță. De fapt, joburi precum cele de designer grafic și altele legate de artele vizuale s-ar putea să fie primele care vor fi preluate de AI.
Algoritmii de bază pot comanda un robot să analizeze milioane de imagini pentru ca AI-ul să devină un maestru al esteticii.
Alte joburi care necesită creativitate, precum cele din știință, medicină și drept, unde oamenii trebuie să formuleze noi strategii juridice sau de afaceri, sunt și ele mai sigure. „Cred că va continua să existe loc acolo pentru oameni”.
A doua categorie amenințată mai puțin de emergența inteligenței artificiale cuprinde joburi ce presupun relații interpersonale complexe. Aici, avem asistenții medicali, consultanții în afaceri și jurnaliștii de investigație, printre alții.
„Cred că va dura mult timp până când AI-ul va avea capacitatea să interacționeze în modalitățile care stabilesc cu adevărat relații personale”, a explicat Ford.
Joburile care vor fi cel mai greu de automatizat
A treia categorie reprezintă „joburile care necesită multă mobilitate și dexteritate și abilități de a rezolva probleme în medii imprevizibile”, potrivit lui Ford. Electricienii, instalatorii, sudorii și alții de acest gen intră în ultima categorie menționată.
„Acestea sunt tipurile de joburi unde ai de-a face cu o situație nouă în continuu”, a adăugat Ford. „Ele sunt probabil cel mai greu de automatizat. Ca să automatizezi astfel de joburi, ai avea nevoie de un robot științifico-fantastic. Ai avea nevoie de C-3PO din Star Wars.”
Cu toate că oamenii care lucrează în domeniile de aceste tipuri cel mai probabil nu își vor pierde joburile din cauza inteligenței artificiale, munca lor cu siguranță se va schimba datorită noilor tehnologii.
„Este ușor de imaginat cum, spre exemplu, AI-ul va detecta cancerul mult mai bine decât oamenii”, a spus Joanne Song McLaughlin, profesor asociat de economia muncii la Universitatea din Buffalo. „Pe viitor, presupun că doctorii vor folosi această nouă tehnologie, dar nu cred că întreg rolul doctorului va fi înlocuit”.
În timp ce un robot ar putea probabil să identifice zona afectată mai repede decât un om, cei mai mulți pacienți vor dori ca un doctor - o persoană reală - să le spună ce probleme au și cum să se trateze.
Studiile superioare nu te protejează de roboți
„Cred că ar fi inteligent să ne gândim: ce fel de sarcini ale jobului meu vor fi înlocuite sau vor fi făcute mai bine de un calculator sau AI? Și care este abilitatea mea complementară?” a spus McLaughlin.
Profesoara americană oferă exemplul casierilor care lucrează la bancă. Chiar dacă unele sarcini ale casierului au fost delegate AI-ului, este în continuare nevoie de casieri în bănci.
Sarcina de a număra banii nu mai cade acum pe umerii casierului pentru că există calculatoare care fac asta mult mai bine, „dar acum casierii se pot concentra mai mult pe relația cu clientul și pe prezentarea de produse noi. Abilitatea socială a devenit mai importantă”, a explicat McLaughlin.
Persoanele care au studii superioare sau joburi foarte bine plătite nu sunt neapărat mai protejați în fața automatizării, a avertizat Ford.
„Am putea crede că persoana care lucrează la birou este mai sus în lanțul trofic decât cineva care conduce o mașină ca să își câștige existența”, a spus Ford. „Dar viitorul angajatului de birou este mai nesigur decât cel al șoferului de Uber, pentru că încă nu avem mașini care se conduc singure, dar AI-ul poate cu siguranță să scrie rapoarte.”
De multe ori, persoanele care au mai mulți ani de educație vor fi în mai mare pericol de a fi înlocuiți de AI decât cele care au studiat mai puțin. „Gândește-te la persoana care curăță camerele de hotel - este foarte greu să automatizezi acest job”, a spus Ford.
Pe scurt, dacă vrem să fim cât mai siguri că jobul nostru nu va fi „furat” de un robot - deocamdată - ar trebui să ne îndreptăm spre roluri în medii cât mai dinamice și schimbătoare unde trebuie să îndeplinim sarcini imprevizibile.