Cotația țițeiul Brent este sub jumătate din nivelul atins în urmă cu cinci ani. Prețurile carburanților au avut însă o scădere modestă.
Prețurile carburanților au suferit scăderi importante în ultimii cinci ani atât în România, cât și Austria, mult mai mici însă decât ieftinirea țițeiului, potrivit ultimelor date furnizate de către Comisia Europeană.
În perioada 2011-2015 țițeiul a suferit o scădere a cotației sale de 54%. Dacă în 2011 prețul barilului era de 110 dolari, în prezent acesta fiind este 50,68 dolari, fiind vorba de o micșorare de 54%.
Dar cum au evoluat carburanții? În Austria, țara în care își are sediul OMV, principalul acționar Petrom, prețul carburantul diesel a scăzut în ultimii cinci ani cu 27,8%, de la 1.341 euro o mie de litri de combustibil, la 1.049 euro în prezent. În cazul benzinei scăderea a fost de 19%, de la 1.384 euro la mia de litri la 1.121 euro.
Scăderile în România au fost însă mult mai modeste. În cazul carburantului diesel scăderea a fost de 9,49%, de la 5.369 lei o mie de litri la 4.859 lei aceeași cantitate, la finele lunii septembrie. La benzină prețul a scăzut de la 5.350,38 lei la o mie de litri, la 4.899,04 lei o mie de litri, respectiv o scădere de 8,42%.
Nu este de așteptat ca scăderea cotațiilor la țiței să se reflecte 100% în prețul final al carburanților. Țițeiul reprezintă doar o mică parte din prețul final. O parte importantă este reprezentată de taxele încasate de state, costurile de distribuție sau transport a materiei prime prin conducte. Austria încasează din prețul final al motorinei 409 euro la o mie de litri adică 38,9% din prețul final. Peste accize se aplică însă și TVA, de 20%. La fel în România, acciza la o mie de litri ce revine statului este de 1.897 lei adică 39%, tot fără TVA.
Există încă doi factori ce pot explica diminuarea mult mai mică a prețurilor la carburanți în România față de Austria. Unul dintre aceștia este inflația. Dacă în România nivelul însumat al inflației în ultimii cinci ani a depășit 10% , în Austria acesta a fost de 6%. Dinamica scăzută a reducerilor de prețuri poate fi explicată de moneda națională mai slabă.
Un al doilea motiv este dorința austriecilor de la OMV-Petrom de a ține prețurile cât de sus posibil astfel încât nivelul pierderilor să fie limitat. Compania, singurul producător local de petrol şi gaze, a terminat 2015 cu o pierdere de 690 de milioane de lei, faţă de profitul de 2,1 miliarde de lei din 2014, rezultatele companiei fiind puternic afectate de prăbuşirea barilului de petrol. Aceasta este pentru prima dată când compania raportează pierderi de la privatizarea din 2004. În 2013, Petrom făcea istorie cu un profit net de un miliard de euro.