Explicația este relativ simplă. Cei care-și duc Rablele la casat și primesc aceste tichete nu prea au bani să-și cumpere mașini noi. Din păcate pentru ei, nici cei din jurul lor, pe care mizau pentru vânzarea cupoanelor, nu prea mai au bani. Iar la cum merge piața, e posibil ca prețurile să scadă în continuare.
Tichetele de participare în programul Rabla se vând pe internet şi cu 1.500 de lei, de patru ori mai puţin decât valoarea lor de 6.500 de lei. Cererea pentru maşini noi nu a crescut, aşa că persoanele ale căror maşini mai vechi de zece ani au fost deja incluse în program aşteaptă clienţi cărora să le vândă voucherele. De exemplu, un cetăţean din Oradea vrea să vândă voucherul cu 1.500 de lei şi aşteaptă o comandă fermă pentru a-şi duce maşina la casat.
„N-am dus încă mașina la Rabla, că tichetul nu-i valabil decât 40 de zile, așa-i?”, îi spune el reporterului. „45 de zile”, răspunde reporterul. „45, na, dar dacă tu vrei să cumperi tichetul, eu o duc acolo la Rabla și îți dau tichetul, dar nu știu cât timp durează”, spune bărbatul.
Alte persoane s-au mişcat mai repede, şi-au casat deja maşina mai veche de zece ani, au intrat în posesia voucherului şi vor să-l vândă.
Programul Rabla din acest an a început în urmă cu trei săptămâni. Spre deosebire de anul trecut, când se putea cumula până la trei tichete de 3.800 de lei fiecare, în programul din acest an se acordă un singur voucher de 6.500 de lei. Numărul de tichete a fost limitat la 20.000, dintre care 17.000 pentru persoanele fizice şi 3.000 pentru persoanele juridice şi instituţiile publice. Bugetul total alocat este de 150 de milioane de lei.
Programul din acest an a fost marcat de mai multe scandaluri şi bâlbe ale autorităţilor. În plus, piaţa auto din România a intrat în al şaselea an consecutiv de scădere: s-au înmatriculat 20.000 de maşini, cu 20% mai puţine decât anul trecut.