BUSINESS CLUB. Operatorii nu mai vor avioane de mari dimensiuni

Data publicării:
avion-5

În anii '60 în lumea aviaţiei comerciale a avut loc o revoluţie. Zborul a devenit un mijloc de transport accesibil pentru tot mai mulţi occidentali. Prin urmare a crescut şi nevoia de avioane mari. Aşa că, la finele anilor '60 americanii de la Boeing au creat modelul 747, poreclit Jumbo Jet pentru mărimea sa.

La începutul anilor 2000, cu trei decenii întârziere, rivalii europeni de la Airbus s-au apucat la începutul anilor 2000 să-şi creeze propriul jumbo jet, A380.

L-au lansat în 2007, când aviaţia comericală se pregătea să intre într-o nouă revoluţie, care încă este în desfăşurare.

În aviaţia comericală a zilelor noastre avioanele uriaşe de pasageri nu mai au loc nici la propriu, nici la figurat.

În ultimul deceniu au apărut tot mai multe companii aeriene low cost. Acestea vor avioane cu dimensiuni rezonabile pe care să le poată manevra uşor pe aeroporturi mai mici. În acelaşi timp, vor avioane cu un consum redus. Şi, odată cu declanşarea crizei, au început să ceară astfel de avioane şi vechile companii de linie.

Tot americanii au fost cei care au intuit din timp această schimbare. În 2011 Boeing a fost prima companie care a livrat un avion produs din materiale compozite, mai uşoare, care scad consumul de kerosen. E vorba de modelul 787.

Europenii de la Airbus s-au repliat destul de repede şi au lansat anul acesta modelul A350, de asemenea un avion mai uşor şi mai eficient. Iar o analiză a celor de la Financial Times arată că bătălia dintre cele cei doi mari constructori de avioane abia acum începe.

Grăbindu-se să fie primii care deschid această nouă nişă, americanii de la Boeing au descoperit prea târziu că bateriile din interiorul modelului 787 riscă să ia foc în zbor. Din această cauză avioanele 787 din toată lumea au fost ţinute la sol timp de câteva luni la începutul acestui an. A fost o bună oportunitate pentru Airbus să încerce să recupereze o parte din timpul pe care l-a pierdut în ultimul deceniu cu conceperea unui avion uriaş pe care puţini operatori de zbor îl mai vor.

De altfel, ultimele companii aeriene care continuă să cumpere avioane mari sunt cele din Orientul Mijlociu. Tot în Orientul Mijlociu sunt construite din ce în ce mai multe aeroporturi uriaşe, capabile să adăpostească în ultimii lor ani de viaţă aceşti bătrâni elefanţi ai aerului.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri
Playtech
Amazon s-a dus la Ilie Bolojan și a cerut trei lucruri banal de complicate pentru România de 35 de ani...
Digi FM
"Doamne, ce scârbos!" Cadoul neobișnuit pe care Selena Gomez l-a primit de la logodnicul ei i-a dezgustat pe...
Pro FM
Sylvia Sîrbu, viața la ani buni după trupa ASIA și divorțul de Andrei Ștefănescu. Cu ce se ocupă: Am 3...
Film Now
Salma Hayek a publicat poze din anii '90, în care apare fără haine, și a stârnit reacții cu nemiluita. 1,3...
Adevarul
Ucraina riscă să intre pe nisipuri mișcătoare. Ce semnificație au mesajele contradictorii ale administrației...
Newsweek
7.500.000$, pregătirea unui pilot de vânătoare. Mai scump decât greutatea lui în aur
Digi FM
"Doamne, ce scârbos!" Cadoul neobișnuit pe care Selena Gomez l-a primit de la logodnicul ei i-a dezgustat pe...
Digi World
Cum s-a schimbat corpul unui bărbat care a mâncat câte 30 de ouă pe zi timp de o lună. Rezultatele...
Digi Animal World
Momentul emoționant în care un câine află că stăpâna sa este însărcinată. Imaginile inedite fac furori pe Tik...
Film Now
Cum arată viața lui Richard Gere de când s-a mutat în Spania. Soția lui a făcut publice imagini rare pe...
UTV
Reacția lui Alexandru Ciucu după dezvăluirile Alinei Sorescu despre mariajul lor. „Nu înțeleg de ce trebuie...