BUSINESS CLUB. Marii operatori telecom încarcă facturile clienţilor din alte reţele în mod nejustificat

Data publicării:
telecom

O decizie care ne-ar scădea facturile la telefon este întârziată în România, deşi în majoritatea ţărilor europene ea a fost deja aplicată la recomandarea Comisiei Europene. Este vorba despre un tarif plătit la efectuarea unui apel într-o altă reţea. Practic, fără să mişte un deget, unele reţele câştigă de pe urma acestei taxe sute de milioane de euro.

Marii operatori telecom încarcă facturile clienţilor din alte reţele în mod nejustificat. Practic, dacă un client din reţeaua A sună în reţeaua B, operatorul de telefonie mobilă A trebuie să plătească operatorului B un tarif de interconectare pe o reţea deja existentă.

Astfel, costul unei convorbiri telefonice efectuată într-o reţea diferită este acum compus din costurile operatorului din care se face apelul, plus tariful de interconectare. În prezent, acest tarif este de 3,07 eurocenţi, cu mult peste valorile existente în alte ţări europene. România ar trebui ca, de la 1 ianuarie 2014, să-şi reducă tarifele de interconectare de trei ori, până la 0,86 eurocenţi. Este o valoare propusă de Autoritatea de Reglementare în Comunicaţii pe baza unei formule recomandate de Uniunea Europeană.

„Practic, această reducere va duce la o scădere a facturilor tuturor utilizatorilor în România, care poate să ajungă la peste 150 de milioane de euro pe an, din diferenţa de tarif, calculată la numărul de minute terminate în retelele mobile”, crede Valentin Popoviciu, director de dezvoltare RCS&RDS.

Numai că apeluri telefonice mai ieftine înseamnă pentru unele companii reducerea marjelor de profit, care în prezent sunt uriaşe.

„Orange va elabora în perioada următoare un set de observaţii pe care-l va trimite ANCOM şi sperăm ca la final rezultatul să fie unul echilibrat, care să ţină cont de observaţiile noastre”, a declarat Dorin Odiaţiu, director în cadrul Orange.

Un alt operator telecom, Vodafone, nu a dorit să comenteze subiectul, în timp ce Cosmote consideră că schimbarea tarifelor ar putea avea impact asupra profitabilităţii.

Despre reducerea tarifelor de interconectare se discută din 2002

Este greu de înţeles cum marii operatori îşi planifică investiţiile pe banii clienţilor din alte reţele. Asta în condiţiile în care despre posibila scădere a tarifelor de interconectare se discută încă din 2002. Ba mai mult, Comisia Europeană a recomandat ca acest tarif să se bazeze exclusiv pe costuri şi nu pe calcule legate de profit încă de la 1 ianuarie 2013.

„(...) ANR-urile trebuie să se asigure că, pâna la 31 decembrie 2012, tarifele de terminare a apelurilor sunt implementate simetric și eficient în ceea ce privește costurile, în funcție de diferențele obiective de cost identificate”, se arată în Recomandarea 2009/396 a Comisiei Europene.

Operatorii vor să-şi protezeje veniturile. O parte semnificativă provine din aceste tarife, undeva la 10-15 la sută, aşa că e normal că doresc să-şi protejeze veniturile. Fac lobby la nivel european, pentru a amâna scăderile de tarife”, explică analistul Vali Bîrzoi.

În ultimii 10 ani, tarifele de interconectare au scăzut cu 70%. În general aceste scăderi sunt benefice pentru că încurajează consumul.

În SUA s-a renunţat la tarifele de interconectare

În alte părţi ale globului, cum ar fi în Statele Unite ale Americii, acolo unde concurenţa este cea care a dezvoltat piaţa, s-a renunţat de tot la aceste tarife de interconectare. Iar planurile de investiţii şi dezvoltare nu se fac pe spatele clienţilor din alte reţele ci pe un management extrem de eficient.

Dacă decizia de reducere a tarifelor de interconectare va fi luată aşa cum a recomandat Comisia Europeană, ea se va vedea într-o reducere la clienţii finali de peste 150 de milioane de euro. Mai mult decât atât, reducerile de preţ stimulează competitivitatea companiilor, ceea ce se traduce printr-un consum crescut.

Astfel că pe lângă economiile de 150 de milioane de euro în buzunarul clienţilor, s-ar putea adăuga alte câteva sute de milioane din reducerea tarifelor datorită concurenţei. Această decizie este în mâna arbitrului telecom ANCOM, cel care trebuie să ţină cont de interesele clienţilor în relaţiile cu marile companii.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri