Fondul Al Arab, despre care nu se știu prea multe, dar este reprezentat în România de Fatih Taher, a promis marea cu sarea la privatizarea de acum cinci ani și ceva. A fost doar un miraj și s-a văzut până la urmă interesul imobiliar din jurul platformei din Bănie. Acum omul de afaceri român preia strict producția de locomotive, pentru că asta îl interesează.
Planurile în Craiova se arată a fi serioase. Grampet, grupul lui Gruia Stoica, preluat divizia de locomotive Electroputere Craiova, dar a achiziționat și Reloc, o societate care se ocupă cu reparația și mentenanța locomotivelor. Aceasta a fost achiziționată de la un fost prefect de Dolj, anterior și director la Electroputere.
Suma pentru care s-a făcut tranzația Electroputere este confidențială și este păstrată la secret la cererea arabilor. E o formulă de ascunde în final profitabilitatea lor în acest foileton care este privatizarea Electroputere. Vânzarea s-a făcut în 2007 pentru 2,3 milioane de euro, o sumă ridicolă dar au fost preluate și datoriile uzinei, la acea vreme de 60 de milioane de euro.
Între timp acestea au crescut, și la finalul lui 2011 depășeau 94 de milioane de euro. Însă s-au scos bani de la Electroputere. Noii proprietari au vândut 12 hectare de teren din incinta companiei unui dezvoltator imobiliar, iar acolo a apărut Electroputere Parc şi primul mall din Craiova. Suma ncasată în 2010 a fost de 30 de milioane de euro.
Arabii au schimbat macazul
Grupul de firme Al Arab promitea la privatizare că va majora afacerile companiei pe care o va transforma în una de talie internaţională. Grupul susținea că este parte a unui program de dezvoltare a căilor ferate din Arabia Saudită în valoare de peste 9 miliarde de euro. Însă odată cu venirea crizei arabii au schimbat macazul.
Producţia de locomotive a fost redusă drastic până aproape de dispariție. Cea mai mare pondere în vânzări o aveau transformatoarele şi motoarele electrice. De la peste 2.500 de angajaţi la privatizare, compania a mai rămas cu mai puţin de 1.200 de salariaţi.
Reprezentantul Al Arab în România a fost contactat pentru a comenta tranzacția, dar până la începerea ediției nu a oferit un răspuns.
GFR, un profit de 6,4 milioane de euro
Noul proprietar al producției de locomotive de la Electroputere este cel mai mare jucator privat de pe piaţa transporturilor feroviare de marfă din Romania. Preşedintele companiei, Gruia Stoica, declara în urmă cu ceva timp că-şi doreşte să construiască locomotive românești într-un timp foarte scurt la Craiova şi să readucă la viaţă tradiţia industriei româneşti de profil.
Grupul Feroviar Român, locomotiva afacerilor Grampet, a avut în 2011 o cifră de afaceri de 180 de milioane de euro și un profit de 6,4 milioane de euro. Asta, în timp ce CFR Marfă era pe pierderi.