În 2015, Ford a făcut profit în Europa pentru prima dată în ultimii 4 ani. Nu a fost cine ştie ce, un câştig operaţional de 259 de milioane de dolari, dar venit după un şir de trei ani în care pierderile sau ridicat în total la 3 miliarde de dolari.
Ford vrea să îşi crească marjele de profit la 6-8% în Europa, de la 1% cat au fost anul trecut, spune Jim Farley, directorul diviziei continentale a companiei americane . În acelaşi timp vrea să facă fabricile cu 7 % mai eficiente.
Constructorul a anunţat că vor fi eliminate câteva sute de locuri de muncă în Europa, precum şi modelele nelucrative. Nu s-au dat cifre sau nume, dar pentru angajaţi se va introduce un program de plecări voluntare.
În privinţa modelelor se pot face câteva speculaţii. Cele mai slabe vânzări din gamă le au B-Max şi S-Max. Modelul asamblat la Craiova a vândut anul trecut 45.500 de unităţi, cu 15% mai puţin decât vindea în 2014, când la rândul lor vânzările erau cu 20% mai mici decât în 2013.
S-Maxul, produs la Valencia, a avut un an si mai prost. Livrările au scăzut cu 45%, dar producătorul îşi pune speranţa într-o revenire o dată cu lansarea modelului cu îmbunătăţiri.
Creşterea vânzărilor Ford a fost susţinută cel mai mult de SUV-uri. E o modificare a preferinţelor europenilor care aproape s-a simţit şi-n uzina de la Craiova. S-a vorbit îndelung despre aducerea Suv-ului EcoSport la fabrica românească însă nu s-a materializat nimic.
Dacă la această restructurare anunţată de Ford modelul B-Max va fi sacrificat, atunci la uzina de la Craiova s-ar putea grăbi venirea unui model cu adevărat vandabil. Grupul american vrea să înlocuiască modelele slabe cu unele noi şi, cel mai important, mai scumpe, motiv pentru care linia Vignale va fi puternic extinsă în următorii doi ani. Ford vrea să lanseze șapte modele anul acesta printre care şi versiuni noi ale SUV-urilor Edge şi Kuga, precum şi a hatchbackului Focus Rs.
Anul trecut la Craiova cadenţa producţiei a fost de 270 de unităţi pe zi, în condiţiile în care liniile sunt proiectate să scoată 700 de bucăţi. Uzina lucrează cu un schimb complet şi un al doilea cu program redus. La Dacia se lucrează în trei schimburi. Producţia slabă de maşini a făcut ca la Craiova să fie produse elemente de caroserie pentru S-Max şi Galaxy, doar pentru a menţine ocupată ofrţa de muncă. O forţă de muncă ieftină.
Acest lucru va însemna un avantaj pentru uzina din Oltenia care are costuri de producţie de două ori mai mici decât uzinele din Vest. Va atârna greu în planul Ford, care vrea să economisească anual 200 de milioane de dolari. Marea problemă este însă lipsa infrastructurii, care să faciliteze transportul unei producţii mai mari.
Restructurarea operaţiunilor din Europa e de fapt un ecou al măsurilor din Statele Unite. Acolo s-au închis fabrici, s-au dat oameni afară, dar la final a rezultat o companie mai dinamică, cu rezultate mai bune.