40 de milioane de dolari sunt banii pe care francezii de la Airbus îi investesc în fabrica de asamblare de la Ghimbav. La nota de plată se mai adaugă alte 11 milioane de euro de la IAR Ghimbav, care vine cu contribuţii mai ales în natură, sub formă de facilităţi de producţie. Dacă pregătirile au început deja, construcţia propriu-zisă va debuta, cel mai probabil, în octombrie sau noiembrie.
Preşedintele Airbus declara încă de la începutul anului că o parte din echipamentele de asamblare pentru Super Puma au fost deja aduse în România.
Fabrica se construieşte pe un teren de 2,7 hectare, iar hala în sine va avea o suprafaţă de peste 8.500 de metri, urmând să fie extinsă mai apoi.
Acolo se va face asamblarea finală a variantei civile a elicopterului Super Puma MK1 iar în 2017, potrivit proiectului, ar trebui să fie gata primul elicopter de acest tip. Planul celor de la Airbus este însă cu bătaie ceva mai lungă. După ce din fabrica românească vor ieşi elicopterele civile, urmează şi cele militare.
Varianta militară a lui Super Puma MK1 va fi produsă la Braşov începând cu 2018 şi tot atunci va începe şi asamblarea variantei alungite a modelului C1e. Elicopterul Super Puma are două locuri pentru piloţi şi poate transporta maximum 19 pasageri.
Însă o parte importantă a parteneriatului româno-francez a fost ca Airbus nu doar să asambleze elicopterele aici, ci să dea de lucru şi fabricii IAR Ghimbav. De la an la an, tot mai mai multe componente din elicopterele asamblate la Brașov vor fi româneşti, urmând ca IAR Ghimbav să fie principalul furnizor al fabricii de asamblare deţinute de Airbus.
Încă din prima zi, IAR Ghimbav va produce o parte din componentele de structură. Ar putea chiar să fabrice fuselajul elicopterelor, dar Airbus trebuie mai întâi să obţinută acordul companiei din Turcia care are în momentul de faţă drepturi exclusive de producţie a fuselajului, precum şi a mai multor subansamble. De asemenea, braşovenii ar putea fabrica şi cablajele electrice, dar trebuie să reducă cu cel puţin o zecime costurile comparativ cu actualul furnizor al Airbus.
Pentru IAR Ghimbav însă, parteneriatul cu Airbus este uriaş. Din 2008, cand Eurocopter a lansat operațiunile pentru Super Puma, la IAR Ghimbav s-au efectuat doar lucrări de întreţinere şi modernizare pentru Super Puma. Peste 100 de astfel de elicoptere au trecut pe acolo, iar anul trecut a fost finalizat un contract pentru modernizarea a 24 de aparate ale aviaţiei britanice.