Airbus s-a putea să revină pe primul loc în topul producătorilor mondiali de avioane după ce a reuşit să obţină comenzi cu 9 miliarde mai mari comparativ cu rivalii de la Boeing.
Vedete au fost A 350 și Boeing 787 Dreamliner, însă avionul europenilor a fost apreciat ceva mai mult, pentru că are o capacitate mai mare. Un motiv ca operatorii de transport să forțeze grupului american la redesenarea avionului. Timp va avea, căci perioadele de așteptare au devenit extrem de lungi. Qatar Airways condiţionează semnarea unui contract cu Boeing de livrarea aparatelor Dreamliner înainte de 2020.
Ceva similar se întâmplă și în curtea europenilor. Noile comenzi pentru cea mai scumpă versiune de A350, cea preferată, se pot onora doar după 2018. Problema nu este doar la constructori, ci și la furnizorii, care sunt la limita capacității de producție. E o situație ciudată apărută în contextul unei crize economice în care, până de curând, banii erau rari, iar creditarea slabă, astfel că firmele nu s-au putut dezvolta. Și toate acestea s-au pliat pe un val uriaș de comenzi, făcute în perspectiva că economia își va reveni și traficul aerian va crește semnificativ. Va fi însă o problemă greu de rezolvat, dacă viitorul nu va fi atât de luminos.
„În perioada de recesiune, când competitorii noștrii au scăzut cu 60%, noi am stagnat. Am fost la același nivel în timpul crizei din 2008. Va fi la fel în viitoarea criză, următoarea depresiune, pandemie SARS, orice va fi”, a explicat John Leahy, director operațional Airbus.
Până atunci, Airbus și Boeing trebuie să gestioneze comenzi de 4800, respectiv 4500 de avioane. Și în această aglomerație este loc pentru alții, în condițiile în care cererea anuală de aparate este așteptată să sară de 5.000 de aparate pe an dincolo de 2016.
Expoziția din acest an s-a remarcat și prin altceva decât comenzile uriașe. Nu a mai fost obișnuitul ping-pong dintre Airbus și Boeing. Au apărut figuri noi.
Canadienii de la Bombardier și-a făcut loc cu coatele printre giganți și chiar cu succes. S-a dezvoltat cu avioane mici, dar acum intră la categoria grea. Merg tot pe rețeta consumului redus, însă cu o altă abordare. Cei doi mari constructori au optat pentru ușurarea avioanelor, cu materiale compozite, însă cam scumpe. Grupul candian promite reducerea printr-o nouă tehnologie a motoarelor, mai puțin însetate.
Embraer este un constructor barzilian care concurează cu Bombardier pe piața avioanelor de mici dimensiuni. Rușii de la Suhoi au făcut un parteneriat cu italienii de la Alenia pentru a produce și promova un jet de dimensiuni reduse.
Sunt producători mici, care nu reprezintă deocamdată o amenințare pentru marii constructori. Însă chiar și Airbus a pornit tot cu avioane mici.