De când a început criza financiară, consumul de carburanți scade de la an la an, însă asta nu i-a împiedicat pe benzinari să majoreze prețurile la pompă.
Cea mai mare scumpire dintr-un an a fost de aproape 14 procente, între 2010 oi 2011, în timp ce anul trecut am avut prețuri constante, cu o creștere de sub unu la sută.
Cu toate acestea, tensiunile din Siria au dus cotația barilului de țiței la 115 dolari, iar estimările sunt că ar putea ajunge la 150 de dolari în cazul izbucnirii războiului în Orient. Numai în ultimele trei luni, cotațiile au crescut cu 12 procente.
Tarifele la carburanți au crescut îngrijorător în ultimele saptamâni. După ce în prima jumătate de an am avut o stabilizare a prețului sub valoarea de 6 lei pe litru, acum cel mai scump sortiment de benzină se apropie de valoarea record de 7 lei pe litru.
De multe ori, companiile petroliere spun că prețurile la pompă cresc nu doar din cauza cotațiilor internționale, ci pentru că au costuri logistice mari. De exemplu, plătesc 75 de lei la fiecare tonă de țiței transportat între sonde, rezervoare și rafinării. Compania care deține aceste conducte se apără și spune că prețurile la pompă nu sunt dictate de tarifele de transport.
„Tariful de transport al țițeiului prin conducte are o pondere de sub 1% din prețul final. Nu aici trebuie căutată o cauză, dacă ar fi să facem o analiză pe acest segment”, spune Liviu Ilași, director general al Conpet.
Această rețea de conducte va fi folosită pentru a exporta țițeiul extras din Marea Neagră, dar și petrolul pe care rușii de la Gazprom vor să îl prelucreze la rafinaria lor din Serbia. Carburanții vor ajunge la benzinăriile deținute de ruși în România, în timp ce petrolul extras de aici ar putea lua drumul altor țări. Autoritățile spun că doar așa putem avea un preț mai mic pentru consumatori.
Jumătate din prețul unui litru de carburanți ajunge la stat, sub formă de taxe, accize și impozite.