Compania aeriană Air Serbia, recent rebranduită din fostul Jat Airways are în faţă un potențial de creștere în care doar cerul este limita. După o restructurare din rădăcini dar şi o stergere a datoriilor compania a fost preluată de operatorul aerian al Emiratelor Arabe Unite, Etihad Airways.
Avantajul acestei tranzacţii este faptul că arabii au reuşi să creeze deja o alianţă cu alte cinci companii aeriene mari, ceea ce îi va aduce operatorului sârb avantajul colaborării cu acestea. Dar cum o mână spală pe alta, şi arabii vor profita de acest parteneriat pentru a deschide noi zboruri în europa de est prin intermediul sârbilor.
Sumele pentru acest transfer nu au fost mari. Este vorba despre o injecţie de capital de 40 de milioane de euro, urmată de fonduri suplimentare de 60 de milioane de euro. Mai important aici este know how-ul pe care-l primeşte Air Serbia.
Din 1990, Jat Airways a înregistrat încontinuu pierderi și a împrumutat peste 100 de milioane de euro de la Guvernul sârb pentru reînnoirea flotei sale.
De cealaltă parte, arabii au anunțat pentru anul trecut un profit net de 42 de milioane de dolari. Este un profit mic însă dacă ținem cont că este o companie tânără și dacă mai punem la socoteală și faptul că la mijloc este o creștere de 200%, atunci cifra se traduce printr-o performanță.
Cel mai probabil, și în 2013, profitul va înregistra o creștere, dacă ținem cont că numărul de călători transportaţi în primele două trimestre a crescut cu 10%.
Aceste performanţe se vor putea transfera uşor si operatorului sârb. Asta și pentru că o astfel de alianţă însemnă o scădere de costuri şi productivitate mai mare, la care se adaugă posibilitatea unei exapnsiuni rapide.
În prezent, Etihad Airways, cu ajutorul alianţei, reuşeşte să acopere peste 410 de destinatii, în care transportă peste 96 milioane de pasageri pe an, cu o flotă de 500 de aeronave .
De cealaltă parte, Air Serbia are, în prezent, 32 de destinații , din care 31 sunt în Europa și una în Africa de Nord.
Chiar şi aşa, compania este una dintre cele mai mari din această regiune. Odată cu această preluare, Air Serbia planifică să-şi îmbogăşească rutele cu 12 noi destinaţii în Africa de Nord și Orientul Mijlociu.
Air Serbia are, de asemenea, avantajul de a opera o rețea europeană de vest, reţea care poate alimenta cu pasageri rețeaua sa din Europa de Est, ceea ce ar transforma Belgradul într-un important nod aerian.
Mai mult, la Belgrad se va face conexiunea și cu ceilalți membri europeni ai Alianței Etihad, Air Lingus și Airberlin, care, de asemenea, au rețele extinse în Europa de Vest , dar nu au o astfel de prezență în regiunea Europei de Est.