După ce anul acesta s-au zgârcit cu investiţiile, guvernanţii promit că în 2015 vor fi ceva mai generoşi. Aproape 45 de miliarde de lei, cu circa 24% mai mult faţă de anul trecut, ar urma să alimenteze marile şantiere de infrastructură.
Bani în plus s-au pus în buget şi pentru Ministerul Transporturilor, dar şi pentru Secretariatul General al Guvernului, care are în subordine Compania de Autostrăzi. În total, prin cele două entităţi ar urma să fie finanţate 97 de proiecte de infrastructură, printre care autostrăzile Lugoj-Deva, Timişoara-Lugoj şi Arad-Nădlac.
Mai bine de 50 de milioane de euro vor intra în modernizarea celor 80 de kilometri care leagă Craiova de podul de peste Dunăre de la Calafat. Banii vor veni preponderent de la Bruxelles, însă şi statul trebuie să pună partea lui.
Generoşi, promit guvernanţii, vor fi şi cu CFR. Compania va primi bani pentru modernizarea căii ferate care leagă Braşovul de graniţa cu Ungaria.
Lucrările deja începute, care se ridică la aproape 1,6 miliarde de euro, vor fi gata în perioada 2015-2018. Ca să se poată circula cu 160 de kilometri la oră pe toată distanţa trebuie deschise anul viitor noi şantiere.
Valoarea lor, spun şefii de la CFR, ar fi de încă 1,4 miliarde de euro. Şi pentru că România nu reuşește să construiască autostrăzi suficient de repede, iar trenurile româneşti circulă deocamdată cu viteză de melc, autorităţile caută soluţii în transport pe Dunăre.
Pentru ca Dunărea să nu mai fie navigabilă doar 250 de zile pe an, autorităţile vor să construiască instalaţii care direcționează curenții pe mijlocul fluviului, astfel încât albia să se curețe automat. Valoarea proiectului se ridică la 200 de milioane de euro, iar execuția lui ar putea dura patru ani.
Promisiunile din buget sunt privite, însă, cu scepticism de specialişti, care nu uită că în acest an investiţiile au fost sacrificiate pentru că Executivul avut a avut alte priorităţi.
„Se vor tăia bani de la investiții. De acolo se vor tăia banii în primul rând. Așa s-a întâmplat și anul acesta.”, spune analistul economic Dragoș Cabat.
În primele zece luni ale anului, investiţiile au fost cu 13% sub cele de anul trecut.
Oamenii de afaceri acuză Finanțele că bugetul pe 2015 a fost pus prea târziu în consultare publică. Reacția ministrului delegat