Căile ferate din România sunt un joc cu hazardul. Cel puțin 11 trenuri au deraiat în ultimii doi ani, în majoritatea cazurilor din cauza șinelor și traverselor slăbite. Așa s-a ajuns ca ruta București - Timișoara să aibă aproape 200 de restricții de viteză ca să nu sară garniturile de pe linii. Statul nu a modernizat acea calea ferată de ani de zile, iar când a făcut-o, patronii de firme de construcții au luat banii și au făcut treabă de mântuială.
Pe un pod reparat în urmă cu nici 10 ani din județul Dolj, trenurile trebuie să meargă cu viteza de 15 kilometri pe oră pe oră. Traversele care susţin greutatea garniturilor au putrezit în mai puțin de trei ani de când au fost schimbate, din cauza calității îndoielinice, iar şuruburile care le fixează de șine le poți desface cu mâna. Angajaţii CFR fac cârpeli cu ce pot.
Daniel Burchel, reprezentant sindicat CFR: „Cele mai multe lucrări care se fac se fac pe barba celor care lucrează la infrastructură. Pe barbă, pentru că nu există materiale, nu există bani. (...) De la Videle şi până la Vârciorova, sunt undeva în jur de 160 de restricţii de viteză”.
Adică 160 de restricții de viteză pe o distanță de 350 de kilometri.
Soarta căilor ferate nu este mai bună nici când statul găsește bani pentru reparații. Firme care câștigă contracte cu CFR fură ca în codru, fără să le pese de siguranța călătorilor. Din acest motiv, trei bărbați au fost reținuți acum o săptămână de poliţia pentru transporturi de la Craiova.
Peste 2.200.000 de lei. Cu atât au prejudiciat statul român angajaţii firmei care s-a ocupat de construirea unui pod feroviar. Aceştia au prezentat la plată devize de lucrări neconforme cu realitatea şi au supraevaluat atât cantităţile, cât şi valorile materialelor folosite aici.
În lipsa unei strategii care să facă din calea ferată un mijloc transport rapid și sigur, cum se întâmplă în Occident, pasagerii sunt nevoiţi să se resemneze.
- Cât de des aţi avut întârziere, circulând cu trenul?
- Eu cam fac drumul ăsta Bucureşti - Craiova, ştiu eu, o dată pe lună. Şi de fiecare dată.
- Biletele scumpe şi trenul cu o întârziere fantastică, spune un alt călător.
- Cum este călătoria cu trenul?
- Este mai mult decât deplorabilă.
Căile Ferate Române anunță că se preocupă de soarta pasagerilor de pe linia Craiova - Drobeta Turnu Severin - Caransebeş, care face parte din Coridorul Orient/Est-Mediteranean. Vrea să modernizeze ruta, dar caută încă fonduri. Costă peste cinci milioane și jumătate de lei și asta fără să calculăm Taxa pe Valoarea Adăugată.
Editare web: Luana Păvălucă