Peste 700 de români s-au stabilit în ultimii opt ani în localitatea maghiară Biharkeresztes. Majoritatea muncesc în Oradea şi spun că o linie de transport public i-ar ajuta la naveta zilnică.
„S-au întemeiat atâtea relații de prietenie, de rudenie și relații economice, atunci era obligatoriu să faci o linie permanentă ca oamenii să poată comunica nu doar cu propriile lor mașini, ci să fie o linie de autobuz, de tren”, spune Bogdan Florin, cetățean român stabilit în Ungaria.
Există deja o linie de transport peste graniță dar aceasta a fost înființată de un supermarket. Maghiarii sunt interesaţi de o astfel de linie de transport, mai ales pentru că lângă granița cu România situația locurilor de muncă este exact pe dos decât la ei. Șomajul este ridicat în estul Ungariei.
Ferencz Barabas, primarul localității Biharkeresztes, spune că „este o diferență semnificativă între Oradea și Biharkersztes în ceea ce privește șomajul. În Ungaria șomajul este 7%, aici din păcate este foarte ridicat de 29%.”
„În momentul de față există peste 1.000 de locuri de muncă disponibile în parcul industrial și estimăm ca în următorii doi ani numărul lor să se dubleze, ajungându-se la peste 2.000 de locuri de muncă disponibile”, declară Liana Boangiu, managerul de resurse umane a Parcului Industrial Oradea.
Firmele din parcul industrial din Oradea spun că au nevoie de forţă de muncă din Ungaria. De fapt, ar fi preferat să aducă din România, din comunele din jurul Oradei.
În primăvara acestui an, un referendum de fuziune între Oradea și comuna Sânmartin a eșuat după ce reprezentanții UDMR i-au îndemnat pe etnicii maghiari din Oradea să nu participe. Deși scorul a fost favorabil fuziunii, referendumul nu a fost validat.