Bijuteriile din platină, aur şi argint se vor scumpi din a doua parte a anului. O Ordonanţa de urgenţă trecută de Guvern obligă toţi bijutierii români să aplice pe produsele vândute marca statului. Deşi scopul legii era eliminarea falsurilor din piaţă, ceea ce vor simţi românii sunt scumpirile. Comercianţii spun că noile reglementări pot duce chiar la dublarea preţurilor.
În prezent pe bijuteriile din metale preţioase se aplică 2 mărci: cea de titlu, care arată din ce fel de metal preţios este facută bijuteria, şi marca de garanţie, ştanţată de producător. Din 1 iulie, toţi comercianţii sunt obligaţi să aplice şi marca statului - un însemn mic, vizibil doar cu lupa, dar care va garanta că podoabele sunt veritabile. Legea încă nu menţionează cum va arăta acesta marcă, dar patronatul Bijutierilor din România spune că ar putea fi vorba despre un cap de bour. Un însemn folosit de ANPC în prezent pentru a ştanţa inelele sau cerceii vânduţi de mii comercianţii de bijuterii.
„Ne vom confrunta cu un blocaj pe piața metalelor prețioase și în final probabil că vom avea o criză majoră în acest domeniu. Cel mai probabil, la 1 iulie toate bijuteriile rămase nevândute vor fi retrase brusc de pe piață”, afirmă Adriana Iliaş Patronatul Bijutierilor din România.
Noile modificări vor da peste cap afacerile comercianţilor de bijuterii, care au mai puţin de 3 luni pentru a se pune la punct. Trebuie să ia în calcul transportul bijuteriilor până la sediile de marcare - cu un vehicul securizat - dar şi costul efectiv de ştanţare a fiecărui obiect din vitrină.
„Iar tarifele pentru marcarea unui produs, aceste valori pentru tarife sunt cuprinse între 0,79 de lei până la cifra de 11 lei”, spune Bogdan Pandelică - preşedinte ANPC.
Costurile suplimentare se vor rostogoli mai departe în preţul plătit de clienţi.
„Operatorul va suporta costuri mult mai mari care se vor reflecta în costul bijuteriei, practic clientul va suporta costul, și sunt situații particulare în care bijuteria va costa de două ori mai mult sau de 3 ori mai mult”, afirmă Alexandru Adam, patron magazin de bijuterii.
În România sunt aproximativ 3.500 de firme care comercializează bijuterii, de două ori mai puţine decât în 2015.