Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR) ar putea avea de săptămâna viitoare o nouă conducere, afirmă angajați ai companiei. Este însă a doua oară în ultima săptămână când sunt difuzate astfel de informații, infirmate de oficialii ministerului.
Foto: Ministrul Transporturilor, Sorin Bușe (stânga) ar fi cerut miercuri șefului CNADNR, Cătălin Homor (dreapta) demisia
Compania Națională de Autostrăzi este bântuită de zvonuri insistente privind părăsirea plauzibilă a șefiei companiei de către Cătălin Homor. Venit de la Metrorex unde s-a ocupat de investiții, Cătălin Homor a venit la conducerea companiei de drumuri în decembrie 2015. Aflat în concediu medical după o accidentare serioasă la picior, Homor s-ar fi întâlnit miercuri cu ministrul Transporturilor, ocazie cu care ultimul i-a cerut demisia, spune Alin Goga, jurist în cadrul companiei și membru al Grupului de Inițiativă pentru Restructurarea și Reprofesionalizarea CNADNR. De câteva luni membrii acestui grup, angajați ai CNADNR, unii chiar cu funcții de conducere în trecut în companie, fac zile fripte șefilor CNADNR cerând public, vocal, schimbăti radicale în companie care să ducă la profesionalizarea acesteia, dar și la eradicarea corupției.
”Acest lucru (solicitarea ministrului de a fi schimbat directorul CNADNR – n.red.) este știur de toată lumea . Stiți cât pot fi ținute secretele în companie. Spui să nu se știe mai departe și apoi află toți. Nemulțumirile ministrului ar fi legate de blocajele în care s-ar găsi mai multe proiecte la companie”, afirmă Goga.
Informația este însă infirmată de oficiali ai CNADNR. "Compania nu are acum nevoie de schimbarea directorului general. Trebuie sa implementeze proiecte", a spus un oficial al Ministerului Transporturilor pentru Economica.net.
Este însă interesant faptul că informații similare au fost difuzate și acum o săptămână. Un mesaj care a circulat pe messenger printre angajații CNADNR și care ar fi avut punct de plecare surse sindicale menționa o intenție fermă a premierului Cioloș de a sparge CNADNR în două entități. Dacă acest fapt nu era un secret, nouă era informația potrivit căreia directorul general Cătălin Homor s-ar opune și tocmai de aceea ar urma să fie schimbat de ministrul Transporturilor. ”Noul ministrul al Transporturilor, Sorin Bușe, a primit sarcina din partea premierului să-l schimbe cât mai repede din funcție pe Cătălin Homor”, spunea mesajul cu autor inițial necunoscut. Și această informație a fost infirmată la acel moment de înalți oficiali ai MT. Aceștia au declarat pentru Digi24.ro că nu se pune problema demiterii directorului general în condițiile în care acesta are sarcina derulării proiectelor CNADNR, iar perioada prezentă este una dificilă.
Tot la nivel neoficial în companie circulă și o listă a celor care i-ar putea lua locul lui Cătălin Homor. Pe listă figurează informaticianul Cătălin Drulă, consilier al premierului Cioloș pentru infrastructură de transport, Valentin Trifan, director adjunct al CNADNR, sau chiar membri ai Asociației Pro Infrastructura, a pasionaților de problematica infrastructurii.
Dincolo de soluționarea misterului, există o mare problemă în ceea ce privește șefia CNADNR. Potrivit OUG 109 din 2011, a ”guvernanței corporative”, CNADNR ar fi trebuit să aibă un manager profesionist, selectat prin concurs, care să conducă instituția pe baza unui plan de management, conținând planuri de finanțare, ținte de atins, bonusuri, penalități în caz de ratare a țintelor trasate de Ministerul Transporturilor. Ori, după 1990 compania este condusă de manageri numiți politic, mulți fără a avea pregătirea necesară. Concursurile pentru selecția managerului au lipsit și singura dată când a fost organizat un astfel de concurs, acesta a fost trucat. De-al lungul anilor compania a fost condusă inclusiv de ingineri chimiști, de ingineri mecanici iar șefia direcțiilor regionale sau interne ale CNADNR s-au găsit inclusiv profesori de sport. În mod nefericit au existat chiar cazuri în care directorii generali ai CNADNR au fost numiți pe baza recomandărilor primite de miniștrii Transporturilor de la asfaltatori.